Wednesday 7 December 2011

kerana kita belum merasai

*luangkan masa jap utk baca kisah ni dgn hati yea, anda pasti merasai bila anda memaknai*

Alkisah,
sepulang dari perang Dzaturriqa', pasukan muslimin menginap di satu tempat utk berehat.
Rasulullah pon mnunjukkan beberapa sahabat utk berjaga.
Antaranya ialah Ubad bin Bisyr ra. dan Ammar bin Yasir r.a.
pada mulanya , Ubad meminta Ammar utk tidur dan berehat semntara dia berjaga.
di tgh kegelapan malam yg pekat dgn lirihan dan rintihan, Ubad pon berdiri mngerjakan solat.
ditengah kekusyukkan membaca Ayat Quran menghadap Allah, 
tiba-tiba para musuh melontarkan panah ke tubuhnya.
Ubad lantas mencabutnya dan terus mnunaikan solat.
kemudian musuh kembali melontarkan panah,
namun dia tetap mncabutnya dan meneruskan solat.
setelah itu, beliau melakukan rukuk dan sujud lalu mnghulurkan tgnnya kpd Ammar agar Ammar terbangun.

Ammar pon tercengang memerhatikan darah bercucuran dari tubuh sahabatnya.
lalu berseru, " mengapa tidak kau bgnkan aku sejak pertama kali kau terkena panah ?"
Ubad mnjawab " aku tadi  dalam solat sedang membaca ayat Quran, sehingga aku tidak ingin memutuskannya.kalaulah bukan kerana semangatku mnjaga perbatasan sebagaimana yg telah diarahkan Rasulullah kpdku , pasti aku lebih mmilih tewas berbanding memutuskan aliran ayat yg tgh aku baca.."

subhanallah! betapa hebatnya para sahabat yg merasakan indahnnya cinta Allah tu.
hinggakn xsanggup utk mnghentikan bacaan ayat-ayat cinta dari Allah..
jauhnya kita dengan mereka..
klu nk diikutkan logik akal, pasti kita stop bila diancam mcm tu..
tp tidak utk mereka..
 kerana mereka memaknai setiap kalimah cinta Allah tu..
sedangkan kita plak, 
baru diancam dgn sms, bukan setakat hntikan bacaan trus, tutup Quran ada la..
besar sungguh ancaman tu buat kita, benar2 mngancam nyawa yea~=)
huhu..

ttbe aku teringat kisah yg pemuda kena potong kaki waktu solat tu..
aneh, dia xrasa ape2 pon..
bukan pe, aku nk share la.
satu mlm ni aku tgh tahajud, tbe2 ada lipas lalu,,
berdegup laju jantung  aku waktu tu..
mana tak nya..
bgun drpd sujud trus nmpk makhluk hitam bergerak-gerak kat sebelah.,
haih,,bru terancam mcm tu dh gelabah..
Astaghfirullah,,xcukup kuat lg ni,,=)
korg2 ni msti mntop enn..
letak apa pon pasti tak terganggu..
doa2kan la aku ni,,hehe..

tu je la..
moga dpt la sesuatu drpd bnda yg aku share ni,,
renung2kan dan slmt beramal..=)







No comments:

Post a Comment