Monday, 28 November 2011

BUKALAH HATI




Saidina Umar r.a. berkata, " luangkanlah waktu utk menyendiri "

kadangkala kita perlukan masa utk bersendirian..
sebab hidup ni penuh teka-teki..
semakin byk persoalan tentang kehidupan, semakin kecil ruang jawapan..
pendek kata, semakin kita mncari, semakin ia hilang.,.( kadang-kadang laaa...)
sebab tu kita perlu jgk duduk sorg2..
yea,,uzlah tu perlu,,
TAPI tak bermakna kita xboleh bercakap dgn org langsung..
bergaul tu perlu jgk sbb hubungan sesama manusia kita KENA jaga..
tp waspadailah hati, biar selalu terukir namaNya..

Tapi,,,tapi,,tapi,,
apa yg kita fikirkan ek disaat bersendirian tu??
adakah sekadar berfikir tentang kehidupan kita didunia??
" ehh, aku nk jd doktor ke engineer? pharmasist or dentist ?"
"ade peluang kerja ke nnti ?"

ATAU mgkin kita fikir tentang result exam kita yg akn keluar nnti? eeerrrrrrr..
" apa yg aku nk jawab dgn parents ni?? "
ahhhh,,biar la..aku dah cuba yg terbaik"..
" mgkin bkn rezeki aku utk dpt 'mumtaz'

DAN mgkin jgk ada insan yg berfikir tentang si dia, 
" haih! dia ni xrindu kat aku ke??''
" dia sihat ke x yea?? lama xdgr kabo dia"

nampak x??kita terlalu memikirkan kepentingan diri kn??
jarang sekali utk kita fikir tentang masalah umat..
"hurm,,mcm besar sgt jea word umat tu.."
"family aku pon belum settle  lg.."
kak, bukan ke family tu pon part of ummat jgk??
tp jgn sampai kita xbuat kerja kita dgn alasan nk handle family,,
persaudaraan tu bkn terikat dgn adanya darah daging..
yg mngikat kita adalah IMAN..
ingt tu,,


ameen..inshaAllah..

ok,,dah jauh sgt dah aku melencong ni..
nak citer pasal lain sbnrnya..
ok..pernah x kita kenang balik zaman jahiliyah kita dulu??
ni  bukan kenang sebab nak kembali balik zaman tu..
 utk ambil ibrah..biar kita dapat bantu org yg diuji sama cam kita..
bak kata syed qutb,
 " aku xpernah sedih kenal jahiliyah sbb aku belajar dari jahilyah "


tapi ada x kita terfikir knp kita susah sgt nak berubah n tinggalkan jahiliyah tu dulu..
nak kata org xtegur, dah berduyun-duyun org datang tegur..
nak kata xcukup tazkirah, 
kat tempat kita belajar tu sampai dah penat nk dgr tazkirah sbb byk sgt..
mgkin sbb tu la xturun tazkirah asar..hehe
so, whhhhyyyyyyyyyy??
cari ! cari ! cari !
susah nk tlg org klu xtau punca..



 ni la kuncinya, HATI..
bila hati dah keras, 1 teguran pon xleh nk masuk dah,,
hati aku jgk pernah jadi mcm  ni.
astaghfirullah..sob3x..
 " kemudian setelah itu hatimu menjadi keras sehingga hatimu seperti batu, bahkan lebih keras "
(2;74)
hurm,,cuba hantukkan kepala korg kat batu..
agak-agak ape jd??
imagine hati korg lagi keras drpd batu tu..
ishh,,ishhh,,ishhh,,

jadi, kepada sahabat-sahabat dan adik2 yg disayangi,
jgn biarkan hati korg jadi keras..
klu biar keras, lama-lama matilah hati tu,,




hurm, jadinya, klu korg tengah teruji dgn jahiliyah..
letak usaha utk tinggal..
gunalah 1001 cara utk tinggalkan sume tu..
kita kan sama2 xnak jauh dari Allah..
aku hanya mampu utk menasihati,,
buka hati mu,,
terimalah nasihat..


setiap hari kita minta ALLAH kurniakan kita jalan yg lurus..
namun disaat kita bergelumang dgn maksiat,,
kita terasa sgt jauh dgn Allah,,
saat tu,
 kita mncari-cari ranting-ranting utk berpaut..
agar kita kembali meletakkan Allah di hati..

tapi kenapa kadangkala disaat Allah hadirkan kita seorg insan utk menarik kita kembali,
kita menolak mereka tanpa rasa bersalah?
tidak bersyukurkah kita saat tu??
menolak nikmat yg Allah bg disaat jiwa kita benar-benar memerlukannya..
bukankah itu yg kita inginkan??
kenapa adek??knp sahabat??
kenapa keras benar hatimu??
" kenapa disaat aku betol2 perlukannya, Kau xpernah nk bg?"
knp disaat aku kuat utk tinggalkan maksiat tu, Kau tinggalkan aku?"
persoalan demi persoalan timbul..

sahabat2, ingatlah Allah xpernah tinggalkan kita..
Allah xpernah menzalimi kita,,
mgkin disaat tu, hati kita menipu,,
kita taknak pon tinggalkan maksiat tu totally..
maka Allah nk bagi kita rasa sakit btol2 agar kita tinggalkan terus bnda tu..
smpai kita rasa sakit utk ulang balik maksiat tu..
tapi kita xpernah nk nilai sume tu dgn mata hati..
sombongnya kita dgn pencipta kita sendiri..

" dan apabila manusia ditimpa bahaya, dia berdoa kpd Kami dalam keadaan baring, duduk atau berdiri, tetapi setelah kami hilangkan bahaya itu darinya, dia kembali 
( ke jalan sesat ) seolah-olah dia tidak pernah berdoa kpd Kami utk hilangkan bahaya yg pernah mnimpanya, demikianlah dijadikan terasa indah bg org2 yg melampaui batas apa yg mereka krjakan (10;12)


bukalah hatimu sahabat-sahabat..
kita xnak jadi mcm org kafir ..
" sesungguhnya org kafir itu sama saja bg mereka, engkau (muhammad) beri peringatan atau tidak beri peringatan mereka tidak akn beriman" ( 2 ;6)

Saturday, 26 November 2011

ta'al bina



Alhamdulillah,, Allah masih lagi bg peluang kat kita utk sambut maal hijrah tahun ni..
sambut? hurm..sambut je ke??
dulu kan, waktu zaman kanak-kanak ribena, mcm tu la.
bila maal hijrah, akan ada even kat sek..
mcm xfaham pon ape significantnye..
bila dah makin besar ni, mcm dah pandai sikit nak berfikir ( besar ker?)
erm,,jgn kita biarkn pertukaran tahun hijrah ni berlaku mcm tu je tanpa memberi apa-apa kesan kat kita..

jadinya, jom hijrah sahabat-sahabat!
hijrah ke mana?
dari cheras ke sg buluh kah??( perlu ker??aha..gurau~)
ke dari kl ke kedah?
ataupun dari umah ke darul quran (lama ckit bertahan iman tu kn?)
ok. stop it ! jgn mengarut..
hijrah kepada yg lebih baik sebenarnya, islah diri !
takkan nk jd manusia yg sama je, xde perubahan..
lagi-lagi insan yg ditarbiyah ni..( dush! dush! dush!)
sepatutnya, makin berubah sbb sifat tarbiyah tu MERUBAH..
abes tu klu xbrubah-ubah gak??
bertahun-tahun plak tu ditarbiyah..
tettttttttttt,, mcm terkena kat diri sendiri plak..
hurm..check diri blik,
bak kata sahabat kat dq, koreksi diri,oasis sanubari,, ( hopefully btol la ayat aku ni )

jadinya, utk berubah, perlu tau apa yg nk diubah..
tu yg xbrubah-ubah tu..sbb xjumpa apa yg nk diubah..
ok, stop the 'keling'
hurm..jom dok sat, pikiaq apa yg dah kita wat sepanjang tahun 1432H ni..
manfaatkah kita pada org??ke manfaat kat diri je?
bertambah dkt dgn Allah kah?? ke bertambah jauh sejauh2nya..( nauzubillah)
senang cter, agak2 pahala lebih ke dosa lebih??
fuhh!! berpeluh nk fikir ni,, 
mcm ternampak dosa jer~~terkabur  pahala..
haih!!
so, masuk 1433H ni, xkan nk mantain je pahala tu..
or istiqamah je dgn dosa tu??
maka, PENGISLAHAN tu satu KEPERLUAN..
masing-masing tau kot apa yg perlu diubah..
cari ruang dan fikir.

dah jumpa apa yg patut diubah??
jom set target, apa yg korg nk tinggalkan..
dulu pernah gak aku letak target utk ubah sumthing..
nk dekat 2 tahun gak la baru berhasil..
fuhh! tp jgn tanya la dugaan dalam tempoh 2 tahun tu..
mmg ar sakit yg xterkata..
tp tu la nikmat..
setiap kesakitan tu akan dianggap bebanan, 
setiap bebanan tu adalah ujian.
setiap ujian tu akan diberi pahala..
subhanallah,,bertahanlah..nikmat kat depan wa cakap sama lu..
xkan la senang2 je Allah nak kasi nikmat tu..kena uji dulu kan?



pasti.. ujian tu pasti..
so, xboleh nak ckp pe, bertahan!!!
bukan kau je yg rasa sakit tu, org lain pon rasa..
agak-agak xkuat tu, cari kawan yg menguatkan..
bak kata saff ( curi nama jap)
cari kawan2 yg basah..
pasti basahlah kamu,,huhu..
sum1 tu akan rasa sakit yg teramat bila dia fikirkan effect berkisarkan dunia..
tp klu dia dapat pandang ke akhirat, pasti sakit berubah mnjadi nikmat..
jom cuba!



berbalik kepada target td tuh..
meh nak list sikit..
mgkin, mulai esok kita xnak tido lepas subuh dah ( dush!! err,,hope so.. )
kita nak solat awal waktu, ala..mcm kat dq tuh..setiap kali solat kita jd insan yg pertama..
haa.. kan bgus mcm tu..istiqamah dimana-mana,,
bukannya istiqamah pon nk kne  memilih,,tu mcm berbuat sbb manusia jer..huhu
aku.......dah xnk tiggal qiam mgkin..subhanallah! haibah!
lagi?? aku nk hentikan segala unsur-unsur 'lelaki yg xdiperlukan'..
tepat sekali..tu yg terbaik tuh..
mgkin b4 this, kita pernah terjebak dalam cintan - cintun laghon tu.
then kita dah stop msj dia, tp kita msj laki len plak..
ala,,kawan biasa je, xlibat perasaan pon,katanya..
bleh plak kita mnjawab dgn suruhan Allah..
mncari alasan utk mem'back up' diri..
hakikatnya...
tidak! tidak! itu juga perlu dinyahtinjakan.. ( awat loklaq sgt ni )..
ceh.mcm slot sayonara jahiliyah plak aku ni..
yg paling penting mungkin..
yg slalu melanda org yg blaja agama ni,
"aku nk wat amar makruf nahi mungkar btol-btol"
knp aku ckp mcmtu, sbb KITA ni slalu sgt takut nk tgur org..
tgk tu! word 'kita' diboldkan..means, bukan korg je, aku jgk~
bnda baik pon takut nk ajak org wat, bnda buruk lagi la susah nk tgur..
sampai nk kena fikir berkali-kali..
ni la daie muda skrg..
haih!! yg ckp pon sama je lebih kurg..
jom tukar jom..beranikan diri tegakkan kebenaran!
mereka-mereka dan keluarga mereka boleh tuntut kat akhirat kott
 klu kita xcegah dorg wak kemungkaran tu..
xkesah la kemungkaran berbentuk ape pon..
atleast tgur, xkan sume bnda nk bnci dgn hati..
huh! lemah btol iman klu mcm tuh..
lagi satu, hentikan rasa rendah diri..
syaitan tu slalu je cucuk kte wat kite rasa xlayak nk tegur org lain kn??
korg tak kot,,
aku jea yg rasa mcm tuh..
deyyyyy, sampai bila??klu nk tggu perfect bru tgur, berleluasa la maksiat syg oiii..


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm 

kalangan kamu. Bukan juga yg paling soleh dlm kalangan kamu, kerana aku juga pernah

 melampaui batas utk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan 

dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah 

org yg memberi peringatan.."

byk la lagi klu nk di listkan kat cni,,
masing2 pon tau kan?
tp yg paling penting yg penting spenting2nya, 
jom kita islah diri utk bergantung kat Allah..
kdg2 kita xsedar yg kita ni terlalu brgantung kat org, klu x pon duit dan sebagainya..
buang jauh2 yg lain tu, letak Allah dalam hati,,
aku jugak tgh berusaha..
" cukuplah Allah dihatiku"

kpd geng-geng xii genth, akhawat kl-selangor khususnya,
jom thn ni kita lebih wujudkan roh Quran tu dalam hidup kita..
jadikan Quran tu btol2 sbgi sebaik-baik pengisian..
ntunna pastinya dah faham sgt klu ckp mcm ni.
makanya, byk tuh jahiliyah yg perlu dikikis sekikis-kikisnya..
serius x tipu, tggungjawab kita byk kot,,
dah xde masa dah nk berseronok2 + berbahagia2 dgn jahiliyah tu..
"lelaki, mngumpat, korea, buang masa, gelak2 besar, novel-novel cinta yg xmnjana akal, omong-omong kosong, cari salah org lain, pandang rendah kat org, solat lambat yg disengajakan ( bkn kite sume, org lain ni.. ) ect, ect, ect..shuhhhhhhh!! 
dah lama dah menumpang kat dalam diri tu, buangkan!! buangkan!! buangkan!!
jgn biar sebati dgn jiwa..
ramai insan2 memrlukan kalian..




tinggalkan "mereka (jahiliyah)" tu kat belakang..
teruskan berjalan, berjalan dan terus berjalan sampai bertemu dgn cahaya yang bersinar-sinar kat depan tuh,,
 pasti hatimu bahagia selamanya,,

dah cukup smgt?? klu belum, mintak saff bg tazkirah ayuhai pemuda sikit..
hehe,,sory saff,, pinjam nama lagi..hehe
saja je nk usik saff..

kpd siblings bulatan gembira ( xkesah la yg dq or yg smakl)..
mari bergerak..ke mana??
ke umat la~
jgn biar ilmu2 tu kat buku jea..
klu kat jiwa, alhamdulillah,pasti membntuk fikrah,,
kita kne bekerja..
bukan bekerja utk duit dunia yg kita faham tuh..
ni utk saham akhirat bak kata faqihah..hehe
jom realisasikan slogan "ditarbiyah utk mntarbiyah"
sbb kita3 ni ibarat air,,
air klu bertakung agak2 mcm mne baunya?? perhhhh!! 'sedap' hingga meloyakan tekak,,
kita xnak jadi air mcm tu, kita nk jadi air yg mngalir dgn tenang setenang-tenangnya..

jom sahabat-sahabat, berjuang !! 
perjuangan itu pasti pahit kerana syurga itu manis.=)
moga usaha yg bakal kita letak semaximumnya ni dinilai dan diganjari
 serta membawa kita lebih dekat dgn Allah..



salam mujahadah..salam ma'al hijrah..
" FAIZA 'AZAMTA FATAWAKKAL 'ALA ALLAH" 


Thursday, 24 November 2011

daun yang jatuh takkan membenci angin..


Wahai Tuhanku, betapa telah Kau aturkan perkenalan sehingga membenihnya persahabatan
 dan Kau pupuk ia tumbuh subur di hati kami agar bercambah keimanan.
 Namun andai hadirku mnjadi ulat perosak antara dia dgnMu, 
maka tidak ada tangguh utk ku berundur dari hidupnya.

Kerana Tuhanku, saat aku memohon teman yg mengemburkan keimanan 
dan Kau anugerahkan dia mnjadi pohon singgahsana 
agar rimbunnya menjadi teduhanku dari bahang kemarau kehidupan. 
Bagaimana Kau meminta dia dariku kembali, sedang aku dan dia juga milikMu..

Padamu kuserahkan andai pengorbanan tu mahar keredhaan. 
Kerana saat Kau hadirkan pertemuan, telah ku redha utk sebuah perpisahan.

Pernahkah kita bertemu dgn sorg yg tidak pernah kita kenal siapa dia,
 Tidak pernah kita tnyakan dari mana asalnya, 
Dan dia duduk seketika bersama kita,
 Menyinggahi kamar kehidupan dan meninggalkan kalam bisunya diruangan jiwa.

Dimensi pertemuan itu berbeza, saat kita tidak pernah melihat wajahnya, 
Namun kita bagai tahu bagaimana redup pandangannya. 
Dan tika kita tidak pernah dgr suaranya, kita bagai kenal nada bahasanya.
Dan saat kita xpernah melihat tubuhnya, kita bagai dapat rasa auranya.

Dan kita tertawan pada agamanya. 
Saat tazkirah dan nasihat mnjadi utusan hatinya
 Dan saat hadis baginda bermain dalam ratib bahasanya 
Dan Al huda menjadi ayat karangan jiwanya ,
 Dan bg kita sahabat adalah keprluan jiwa.
 Dialah ladang hati yg kita taburi dgn kasih 
Dan kita tuai dgn penuh rasa terima kasih. 
Dan pada kita dialah anugerah istimewa dariNya 
Saat kita memohon teman perjalanan yg terbaik dalam kembara perjuangan di jalanNya

Begitu tika Dia hadirkannya berkali-kali dalam lena kita, 
Saat istikharah yg kita pinta mnjadi jwpnnya. 
sehingga seluruh jiwa kita mnyangka 
Dialah sahabat yg akn mnjadi tonggak perjuangan selama masa kehidupan.
Dan tika itu kita mngharapkan persahabatan yg brpanjangan 
Dan ikatan yg lebih kukuh dan diredhai. 
Agar utusan hatinya sntiasa menemani kita. 
Ratib bahasa terus didendangkan di telinga 
Dan karangan jiwanya terus kemas terukir di saat kita alpa.

Dan tidak pernah ada prasangka, 
bagaimana andai hadir kita memberi masalah padanya. 
Kewujudan kita tnpa sedar mengganggu hatinya bertemu pncipta. 
Dan kita terpaku tiba-tiba,
 Dari doa yg kita pohon agar persahabatan dinaungi rahmatNya 
Tiba2 mnjadi cela.
Mngkinkah dalam persahabatan itu ada terpalit dosa? 
Apakah nasihat kita melaghokan jiwanya? 
Saat kita bersahabat krn agamaNYa.

Namun tiba saat mengharuskan kita sedar, saat pertemuan diqasadkn utk bertemu redhaNya 
Maka perpisahan krnNya pasti membuah mkna.
 Tika kita menunduk tawadhuk pd ktentuanNya, dalam qudus jiwa kita mmbelas pd ketentuan tkdir, 
Yakinlah Dia xprnh menganiaya hambaNya.

kalau kehadiran dianggap menyusahkan, maka pemergian  menghembuskan ketenangan.
 Bila membenih subur krn ukhuwah, 
biar jatuh gugur dlm mahabah ..
Kerana daun yg jatuh takkan sesekali mmbnci angin.
Amankanlah hatimu dgn jnjiNya..

"dan sekali-kali tidaklah Rabbmu mnganiaya hamba-hambaNya" ( Fusilat ; 46 )

*sesungguhnya hati ni sgt mrinduinya, asif andai kjujuran ni mmbuatmu terganggu,, 
moga sntiasa di bwah rhmatNya..*

~maafkan aku krn tidak mampu mnjadi yg terbaik~



                                                                                         credit to ; sahabat              

lonely but not alone


salam sayang seluas mahabahfillah..

alhamdulillah,, Allah masih mengurniakn aku nikmat sihat dan masa lapang..
buktinya??
wujudnya post ni.. klu x, xde la..
walaupun nk kata sihat betul-betul sihat tu xde la kn..
tp inshaAllah, selagi terdaya utk aku menulis,,
maka aku akn terus menulis..
mgkin x bermanfaat kpd ramai manusia yg ada kat muka bumi ni,
tp ckup la sorg dua,,
" sampaikanlah walau 1 ayat "
walaupun berayat-ayat yg aku smpaikan..
huhu..

"tiada rasa ketabahan tanpa ujian "
tiada rasa kehambaan tanpa keresahan"
"tiada rasa pergantungan tanpa kepayahan"

benarlah. ujian itu berbeza-beza utk setiap insan.
aku juga diuji. sangat sakit.
mungkin ada insan yg lebih sakit drpd aku saat ni..
mgkin bg sesetengah insan jugak, ujian utk aku ni sgt la kecil.
tp yg menanggung lebih merasai..

hanya Allah je yg tau rasa hati ni..
dgn ujian yg melanda, terkadang rasa bagai tersungkur ke tanah.
lemah.
tersangat lemah..
diturutkan hati mahu saja menyalahkan takdir,
tp aku tau itu bukan sifat seorg mukmin..
Allah menguji sesuai dgn kemampuan hmbaNya..

pernah hati berbisik "knp ujian berbentuk mcm ni yg Kau bg?"
" Ujilah aku dari sudut lain"
disaat tu jgk hati mnjawab,
"kau yakin ke ujian yg lain tu mampu utk kau hadapi?
enough Noraini..Allah lebih mngetahui tahap kemampuan kau..
jgn mempersoalkan dan mempertikaikan"

di saat air mata itu tumpah lagi,
entah utk ke berapa kalinya,
hati mendesak utk berkongsi.
agar kurg penderitaan di hati..
maka, mengadulah aku kpd Allah..
kerana xde yg lebih memahami selainNya.

tapi xboleh dinafikan, aku juga insan biasa,
memerlukan seseorg di sisi,
sebagaimana Musa memerlukan Harun..
Abu Bakar memerlukan Rasulullah.
tu la fitrah manusia.

kadangkala aku menyalahkan diri.
terlalu memilih.
jgn dinanti org yg tiada.
tp bkn niat utk memilih.
tak semua masalah boleh dikongsi dgn org.
andai bukan dia yg mnjadi tmpt utk berkongsi, 
biarlah aku dan Allah je tau.
walaupun tersangat sakit.

tp disaat itu, aku yakin..
roh dia hidup dalam diri aku..
maka aku perlu utk terus kuat
itu satu KEMESTIAN..
doakan aku,,

syukran kathir kpd akhowat yg disayangi..

* "berbahagialah org2 yg masih bisa menangis saat tiada diuji dgn masalah saat sujud pada Rabbnya,
dan berbahagialah org2 yg diuji bila masih bersabar utk memohon pada Rabbnya.."

juga akhawat yg sntiasa menguatkan..

"mgkin ana bukanlah akhwat yg dicari2, 
ana bukanlah org yg mmpu mngubat luka di hati, 
ana bukanlah Harun yg stia di sisi, 
tp nt bg ana adalah sebahagian dr jiwa ana, 
disaat nt merasa sakit, perit, pedih tatkala ujian bertandang, 
ana juga merasakan perkara yg serupa, berat mata memandang berat lagi bahu memikul."

kata-kata nt sangat menusuk ke kalbu..
syukran kathir nt,,
doakan ana agar terus kuat..
ana tersangat la takut andai ujian ini mncairkan ana dalam jalan dakwah dan tarbiyah..

" apakah cubaan yg paling mengerikan? cubaan yg paling mengerikan ialah apabila kita langsung tidak sedar yg ia adalah cubaan"

Alhamdulillah,,terima kasih Allah atas nikmat cubaan ini..

"sesungguhnya selepas kesusahan itu pasti ada kemudahan "

adakalanya aku hanyut.
adakalanya aku lupa.
adakalanya aku leka.
ampunilah..kerana aku manusia..
lemah dan tidak berdaya disisiMu
seringkali terlupa nikmatMu
datang tiada jemu..
bila terhimpit mulalah mencari dan menyebut namaMu
barulah merasai makna sebanar erti syukur..

~dalam proses belajar utk memaknai ape itu ujian~
                                                                                      
       


                                                                                              ~pelangi yg hampir hilang keindahannya~

Tuesday, 22 November 2011

disaat negara kita digegarkan dgn kemenangan 'harimau malaya', 
maka terlaunglah kata-kata " aku bangga menjadi rakyat Malaysia"..
tapi disaat kanak2 islam berjuang mempertahankn hak mereka di sana,
dgn keyakinan yg tinggi terhadap Allah, 
jarang sekali utk kita dgr atau mgkin tak pernah kita dengar laungan ' aku bangga mnjadi org Islam"..
atau mungkin lebih teruk, kita xpernah ambil tahu akn kehidupan saudara seislam kita yg sedang berjuang..
kita lebih sibuk ber 'fb' 25 hours per day..
berjaya 2,3 pagi smata2 utk 'update' bola..
1persoalan berlegar2 kat fikiran..
"kenapa jadi mcm ni kt umat islam?"

bila difikir-fikirkan balik, ternyata agenda yg dirancang oleh yahudi sejak dulu lagi dh pon berjaya..
"GHAZWUL FIKR" pernah dgr kn??



mgkin seringkali kita dimomokkan dgn perkataan ni, tp ape kesannya terhadap diri kita??
bila sesuatu dianggap sekadar ilmu, ni la jadinya,,
ilmu yg terlalu byk di kepala tersumbat.
'zero' tindakan..
sedar x sedar, impak 'GF' sgt besar..
sume golongan dah terkena infection 'GF' ni,
xkira golongan ditarbiyah maupun tidak,,
benarlah yahudi tu bijak.
dorg siap buat research utk jauhkn kita dari islam..
dan kita plak merelakn tindakan dorg utk mnguasai pmikiran kita..
bijakkan kita?

alang-alang dah sntuh pasal 'GF' ni,
suke utk aku share serba ckit ilmu yg aku dpt tntg 'GF' ni..
sedar xsedar, percaya atau tidak,
sbenarnya 'GF' ni dah wujud sjk zaman nabi Adam..
at 1st aku tau, aku pon terkejut.
xsangka..( tu la,xnk kaji sejarah)
tp tu la hakikatnya.,
buktinya : ( 7 ; 20-21)


nampak x cara syaitan psiko mcm mne?? skadar mmbisikkan adam n hawa bhawa mkn buah khuldi, pasti akn kekal dlm syurga..sesuai dgn mksdnya pohon kekal..
syaitan xde pon gune cara fizikal, xde pon nk tolak nabi dan sbginya, cukup skadar main psikologi..
yg ni sejarah lama la..

klu nk tgk sejarah baru perang psikologi ni plak, boleh refer balik dalam perang salib..
setelah berakhirnya perang salib ni, King Louise mgeluarkan 1 kenyataan setelah melakukan beberapa survey ke atas umat islam ketika itu..antara kata-kata beliau ialah ;

Kita sama-sama menjalani pertarungan yang panjang antara Islam dan Barat. Tidak mungkin kita menghancurkan Islam kerana Islam memiliki cara peperangan yang bernama jihad fisabilillah. Selama masih ada jihad ini pada diri umat islam, maka mereka tidak akan pernah kita kalahkan. Oleh itu kita harus membuat penyimpangan pengertian dan mengecilkan makna jihad dalam diri umat Islam”.


 haa..sejak tu la perang pemikiran dilancarkan oleh barat dalam usaha utk menghancurkan islam..hinggakan di saat kematian king loiuse ix ni, beliau sempat berpesan kpd cendekiwan eropah agar terus menerus mengkaji tamadun islam.
teringat kpd kata2 Samuel Zweimer, seorg missinory amerika dalam sebuah konfrensi ;

“Tujuan kita bukan untuk mengkristenkan ummat Islam, ini tidak akan sanggup kita melaksanakannya. Tetapi target kita adalah menjauhkan kaum muslimin dari Islam. Ini yang harus kita capai, walalupun mereka tidak bergabung dengan kita...”

dalam usaha, ada beberapa langkah yg dorg ambil :

* jauhkan umat Islam dari Quran 

suka aku nk bg 1 analogi..
cube imagine aku ltk Quran kat tgh2 karpet..
then, aku mintak korg keluarkan Quran tanpa pijak karpet..
msti korg cam blur2 nk bwt ape..
mcm mne klu aku ckp, aku gulung karpet tu dan keluarkan Quran,,
masih ikut syarat kn??
mcm tu la yg berlaku kat kita skrg, umat islam..
musuh islam x serang kita terang-terang, sbb kita akn tolak mentah2..
even sorg yg alim pon akn mengamuk bila dihina dpn2..
jadi, caranya, tarik Quran tu ckit dmi ckit tnpa kita sedar..
nmpk x??

jika sum1 nk dirikan rumah yang kuat dan kukuh, maka asasnya perlulah kuat dan kukuh jgk,
mcm tu jgk islam. aqidah perlu dikukuhkan..
sebaliknya, jika ingin merompak rumah, mesti susah utk keluarkan isinya terus,
maka yg dikeluarkan dulu adalah hiasan2nya, diketepikan kerusi2, 
almari dikosongkan dulu, satu persatu dipindahkan dulu,
kemudian baru DIHANCURKAN..

mcm tu la musuh islam menghancurkan kita..
dorg xbuat kita kuar islam terangan2, dorg buat kita tinggalkan islam tnpa perlu keluar islam secara perlahan-lahan.
mulai dari perangai kita, tingkah laku kita,pemakaian kita dan sebagainya,,;
walaupun kita muslim, tp kita telah meninggalkan ajaran agama kita dan mengikut cara yang mereka inginkan..
inilah usaha terus mnerus yg dilancarkan oleh yahudi laknatullah di saat ni,,

*seterusnya, bila trget dorg jauhkan muslim 

dari quran dah berjaya, maka runtuhlah 

akhlak muslim,,dah berjaya jgk kn??



*maka agenda mereka seterusnya adalah dgn mnghancurkan fikrah islam..

bila fikrah tiada, musnahlah segalanya,,
ibarat kapas yg basah, bila diletak atas baju pasti mnyerap ke kawasan lain,
tp klu kapas yg kering mcm mne??fikir2kan...

*dan akhir sekali bila manusia (esp Muslim) dan xsedar dgn ape yg berlaku, 

disebarkan pula sekularisme n isme-isme yg

 lain..

maka, kita pon menerima semua tu dgn hati yg terbuka,,
hebatnya mereka ~

medium-medium yg dorg guna ni ada dalam konsep 5F dan 5S ;

5F ; food, fashion, fun, faith, female

5S ; song, sport, sex, screen, smoke

maka, jom tgk ape hasil dari usaha dorg ni..

>> lahirnya masyarakat islam yg xkenal islam..

" sesungguhnya islam tu dtg dalam keadaan asing dan akn kembali kpd asing, maka berbahagialah org2 yg asing..


>> lahir masyarakat yg mengamalkan cara hidup jahiliyah 

dan berkatalah rasul ; wahai tuhanku, sesungguhnya kaumku telah menjadikan quran ni satu perlembagaan yg ditinggalkan, tidak dipakai (25;30)


>> hiduplah muslim dalam keadaan berpecah belah..

" iaitu org2 yg mnjadikan fahaman agama mereka berselisihan mngikut kecenderungan masing2 serat mereka pula mnjadi puak2; tiap2 puak gembira dgn apa yg ada padanya 
( dari fahaman dan amalan yg terpesong itu )


So, WhAt ShOuLd wE dO??

perlu tahu hakikat serangan ni, we need defend mechanism..
ubatnya????  back to QURAN..there's no other solution..

“Mereka hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahaya-Nya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian)”
 [ QS Ash Shaff 61 : 8 ]

jadi, yang dah tersedar jom bergerak mmbgunkan insan2 yg masih lagi tidur lena..
moga Allah nilai usaha yg kita lakukan..

“Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat dari sisiMu, dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan ugama kami”. ( 18;10)

Wahai orang-orang yang beriman, bersedialah dan berjaga-jagalah (sebelum kamu menghadapi musuh), kemudian (bila dikehendaki) maralah (ke medan perang) sepuak demi sepuak, atau (jika perlu) maralah serentak beramai-ramai. (4;71)

Friday, 18 November 2011

ukhwahfillah,,

ukhwahfillah,
satu ungkapan yg sgt mudah terlafaz dari mulut stiap org..
hakikatnya, terlalu rmai yg blum faham bgaimana ukhwahfillah tu sndiri..
aku jugak masih blaja dan mncari mkne sbnr ukhwahfillah..
adakah dgn " berkepit 24 hours tu ukhwahfillah"?
adakah dgn " dia je yg btol2 knl aku tu ukhwahfillah"?
prnh sorg sahabt aku tnye " ukhwahfillah tu mmg berdua je ke'?
" mcm mne klu sblh pihak je rasa tp sblh lagi xrasa"..
terlalu byk persoalan yg ditimbulkn..
tp kita xkn mmpu jawab klu kita blom pon merasai nikmat ukhwahfillah tu,,

aku juga blom mrasai..mgkin hampir,,tp blum..
cuma nk katanya, pada aku, ukhwahfillah tu bkn la dgn sorg jea act..
prlu dgn sume..tp msti ada sum1 yg sgt kita rapat..
bagaimana Rasulullah sndiri pon pnye shbt yg sgt special di hati bginda..
nmun bginda xpernah mgasingkan shbt2 lain..
malah shbat bginda yg lain turut rasa dkt dan rpt dgn bginda..
pernah aku lontarkn pndpt aku mcm kat ats tu..
kata sorg shbt aku " situasi zaman dulu lain dgn skrg,,"
benar. sgt benar. krn manusia pd zaman tu faham yg seseorg tu bukan milik mereka..
tp zaman kita, " u belong to me n i belong to u" isnt it?
tp aku dah jmpe dgn insan yg mmpu wat mcm tu..nothing impossible..
so, klu bnar pon si dia yg pling special, jgn tnjuk..
pasti ad hati yg trasa..
bgaimana seorg ibu myayangi anak2nya,,dalam rmai2 anak psti ada yg lbih dikasihi,,
tp si ibu tu xkn tnjuk layanan yg berbeza..
konsepnya sama kn??

sbnrnye susah kan nk capai ukhwah fillah..
nk capai salamatul sadri pon susah,,
so klu dgn shbt pon blom berlapang dada, ukhwahfillah kah??
ada digariskn cara utk kita knl sum1..
                  * tidur dgn dy
                  * bermusafir dgn dy
                  * mkn dgn dy..

nmpk mcm sgt mudah kn?? tp xkn sng2 mcm tuh jer Allah nk bg rasa nikmat ukhwah..
tidur sama tu sama2 terlajak smpai subuh lambat atau bgn qiam??

mkn tu plak, bkn men mkn jea,,dri mkn tu kita dpt knl dia ni jnis yg mcm mne,,
pntingkn diri atau x,,n mgkin smpai kita bleh tau ape yg dia teringin nk mkn..

bermusafir? knp yea??sbb slalunya wktu ni terserlah wajah sbnr shbt2 kita..
adakah dia ttp sama dgn yg kita knl dulu tu..

mgkin ada yg dah hadam kot tiga2 ni, aku pon xbrani nk ckp korg yg dah hadam ni dh dpt ke ukhwah tu..
moga2 dah,,
aku jgk dah hadam,,tp aku blum dpt rasa..mgkin Allah nk aku faham dgn lbih mndalam..
mncari pnye mncari,, baru aku faham n smakin faham..

ukhwah tu bkn la "kau xde, aku xbleh hidup"
bkn jgk " jgn rapat dgn org lain,aku jeles"
dan dah tntu juga bukan evryday kne ckp "aku syg kau, aku rndu kau"
btol ke ukhwah tu syg yg mmbuak2??
rndu yg tersgt2?
mcm mne yea ukhwah tu?

prnh aku bersembang2 mnfaat dgn sorg ukhtifillah..
katanya, " ukhwah tu bkn pada belaian, bukan juga kata2 mnis"
ukhwah yg sbnr adalah ukhwah yg mningkat keimanan, mmbawa kpd mngingatkan Tuhan..
mcm susahkn??tp boleh cuba..
 prnh gak terlintas kt fikiran ,mmpukah aku??mcm byk lagho ada la..
so sejak tu aku tanamkan dalam diri utk sntiasa bermanfaat kpd shbt2 aku..

smlm pon masih bersembang topik yg sama. ukhwahfillah.
tp sgt mnusuk ke hati n wat aku byk berfikir..
diceritakan saat dy mrindui sorg ukht, dia slalu tgk gmbr ukht tu..
bila ukht tu tau, ukht tu tnye,
"atas dasar apa kita bersahabat, perlukh dgn mlihat gmbr sntiasa utk hilangkan rndu?" (lebih kurg la)
pergh..macho kan,,dia buang tros kot gmbr tu..
skrg ni, klu rindu, dia doa..so, dy try la doa 1 hari ni.
then dia msj doa tu kat ukht tu..
then ukht tu ckp dia bru je teringat org tu..
sweet x??
tautan hati yg sgt kuat..
dorg jarang sgt nk berhubung tp dalam hati dorg ada dorg..
faham ke??
means that, klu dia xde pon, roh shbt dia ada dlm diri dia..
n dorg sama2 ykin ukhwah tu bkn dorg yg jga,Allah yg jga..
susah kn? aku pon nk rasa jgk.
maka pngorbanan tu perlu..
andaikata la ada antra korg ukhwah teruji  ckit, ykinlah dgn Allah, xkan ada yg dpt mmisahkn selain Allah,jika bnar tu ukhwahfillah..
tp saat tu kne cek iman jugak la..
sbb ukhwah is directly proportional to iman,,

tika ku baca firmanNya "sungguh tiap mukmin tu bersaudara" aku makin tau persaudaraan xperlu dirisaukan"



sekian, moga bermanfaat.
mari kita sebarkan ukhwahfillah..