Thursday 24 November 2011

lonely but not alone


salam sayang seluas mahabahfillah..

alhamdulillah,, Allah masih mengurniakn aku nikmat sihat dan masa lapang..
buktinya??
wujudnya post ni.. klu x, xde la..
walaupun nk kata sihat betul-betul sihat tu xde la kn..
tp inshaAllah, selagi terdaya utk aku menulis,,
maka aku akn terus menulis..
mgkin x bermanfaat kpd ramai manusia yg ada kat muka bumi ni,
tp ckup la sorg dua,,
" sampaikanlah walau 1 ayat "
walaupun berayat-ayat yg aku smpaikan..
huhu..

"tiada rasa ketabahan tanpa ujian "
tiada rasa kehambaan tanpa keresahan"
"tiada rasa pergantungan tanpa kepayahan"

benarlah. ujian itu berbeza-beza utk setiap insan.
aku juga diuji. sangat sakit.
mungkin ada insan yg lebih sakit drpd aku saat ni..
mgkin bg sesetengah insan jugak, ujian utk aku ni sgt la kecil.
tp yg menanggung lebih merasai..

hanya Allah je yg tau rasa hati ni..
dgn ujian yg melanda, terkadang rasa bagai tersungkur ke tanah.
lemah.
tersangat lemah..
diturutkan hati mahu saja menyalahkan takdir,
tp aku tau itu bukan sifat seorg mukmin..
Allah menguji sesuai dgn kemampuan hmbaNya..

pernah hati berbisik "knp ujian berbentuk mcm ni yg Kau bg?"
" Ujilah aku dari sudut lain"
disaat tu jgk hati mnjawab,
"kau yakin ke ujian yg lain tu mampu utk kau hadapi?
enough Noraini..Allah lebih mngetahui tahap kemampuan kau..
jgn mempersoalkan dan mempertikaikan"

di saat air mata itu tumpah lagi,
entah utk ke berapa kalinya,
hati mendesak utk berkongsi.
agar kurg penderitaan di hati..
maka, mengadulah aku kpd Allah..
kerana xde yg lebih memahami selainNya.

tapi xboleh dinafikan, aku juga insan biasa,
memerlukan seseorg di sisi,
sebagaimana Musa memerlukan Harun..
Abu Bakar memerlukan Rasulullah.
tu la fitrah manusia.

kadangkala aku menyalahkan diri.
terlalu memilih.
jgn dinanti org yg tiada.
tp bkn niat utk memilih.
tak semua masalah boleh dikongsi dgn org.
andai bukan dia yg mnjadi tmpt utk berkongsi, 
biarlah aku dan Allah je tau.
walaupun tersangat sakit.

tp disaat itu, aku yakin..
roh dia hidup dalam diri aku..
maka aku perlu utk terus kuat
itu satu KEMESTIAN..
doakan aku,,

syukran kathir kpd akhowat yg disayangi..

* "berbahagialah org2 yg masih bisa menangis saat tiada diuji dgn masalah saat sujud pada Rabbnya,
dan berbahagialah org2 yg diuji bila masih bersabar utk memohon pada Rabbnya.."

juga akhawat yg sntiasa menguatkan..

"mgkin ana bukanlah akhwat yg dicari2, 
ana bukanlah org yg mmpu mngubat luka di hati, 
ana bukanlah Harun yg stia di sisi, 
tp nt bg ana adalah sebahagian dr jiwa ana, 
disaat nt merasa sakit, perit, pedih tatkala ujian bertandang, 
ana juga merasakan perkara yg serupa, berat mata memandang berat lagi bahu memikul."

kata-kata nt sangat menusuk ke kalbu..
syukran kathir nt,,
doakan ana agar terus kuat..
ana tersangat la takut andai ujian ini mncairkan ana dalam jalan dakwah dan tarbiyah..

" apakah cubaan yg paling mengerikan? cubaan yg paling mengerikan ialah apabila kita langsung tidak sedar yg ia adalah cubaan"

Alhamdulillah,,terima kasih Allah atas nikmat cubaan ini..

"sesungguhnya selepas kesusahan itu pasti ada kemudahan "

adakalanya aku hanyut.
adakalanya aku lupa.
adakalanya aku leka.
ampunilah..kerana aku manusia..
lemah dan tidak berdaya disisiMu
seringkali terlupa nikmatMu
datang tiada jemu..
bila terhimpit mulalah mencari dan menyebut namaMu
barulah merasai makna sebanar erti syukur..

~dalam proses belajar utk memaknai ape itu ujian~
                                                                                      
       


                                                                                              ~pelangi yg hampir hilang keindahannya~

No comments:

Post a Comment