Saturday, 24 December 2011

memberi sebelum mengharap


***seringkali kita mengharapkan sesuatu yg belum pernah kita beri***

..................................................................................................................................................................
DIALOG 1 

waktu aku tau aku kne repeat paper, xde sape datang kat aku..
aku berjuang sorg2 jea..
mana 'friendship' yg korg laung2kan selama ni?
bila sahabat dipenuhi dgn kesusahan, korg biarkn dorg merangkak menempuhi ranjau berduri sorg2..
mcm tu ke??

*jgn kita fikir sahabat tu mesti ada dgn kita 24hours..jgn kita fikir sahabat kita xpunya masalah sendiri..
cuba tnye diri, mgkin kita pon XPERNAH berada disamping sahabat kita waktu dorg susah..
husnu dzon tu lebih baik..Allah mahu melatih kita utk bergantung hidup kpdNya..
bukan kepada manusia..*
..................................................................................................................................................................

DIALOG 2

ok,, fine la..
aku mengaku la aku salah..
thanx la kpd sape2 yg ade tegur aku,,
tp aku terkilan la..
jumlah yg menegur tu sgt sedikit..

* Allah xkan ubah sesuatu kaum sehingga mereka ubah diri mereka sndiri.. 
Alhamdulillah, Allah masih memberi kita peluang utk mndapat nasihat drpd sahabat2 kita..
mengapa perlu dipertikai bilangannya??
adakah dgn ramai yang menegur anda yakin anda akan berubah..
Allah tau kenapa yg sedikit tu ditakdirkan buatmu..
husnu dzon lah wahai sahabat,,
hargai apa yg ada..

................................................................................................................................................................

DIALOG 3

aku xsuka la tarbiyah yg mcm ni..
xcukup mnjentik hati..kosong woiii..
ko faham x?
aku rasa mcm xdpt ape2 pon..
aku nk yg lain...
yg kena dengan jiwa aku mcm apa yg aku pernah dapat dulu..

* tarbiyah diberi mngikut apa yg kita perlu, bukan apa yg kita mahu..
hentikan membuat kritikan..
Allah pasti tau apa yg terbaik..
namun, xbermaksud kau perlu goyang kaki tanpa melakukan sebarang usaha..
mgkin ade yg kat luar sana xpernah rasa pon apa yg kau pernah rasa..
mereka juga meminta2 dan mencari2..
tapi mereka xdapat kerana terhalang oleh sikap malas kau utk memberi..
kau hanya mahu menerima..

****lebam sebijik****

..............................................................................................................................................................

kita selalu harap org sayang kita, org tolong kita, org ada waktu kita susah,
 dan mcm2 lagi la harapan kita yg mnggunung tinggi tu..
tp akan tercapai ke semua tu dgn mengharap smata-mata??
rasanya terlalu sukar kan jika kita tidak berusaha..
bukannya usaha dgn meraih simpati org lain,
menayangkan muka ehsan *bak kata mat melayu muka 10sen*
dan menuturkan kata2 manis merayu memuji mengharapkan perbuatan tu merealisasikan harapan kita.
bukan tu usaha yg dimaksudkan sbnrnya..
ana nak bwk ntunna semua utk mmberi dan terus memberi
tanpa mengharapkan balasan atas pemberian tersebut..
biarlah dari hati yg ikhlas kerana Allah..
pasti akn ada kebaikan yg menanti..


ingatlah sahabat2, amalan yg dilakukan tnpa keikhlasan teramatlah sia-sia..

ada satu kisah sahabat, yang mana mengisahkan tentang seorg pahlawan islam yg pergi berperang utk dianggap perwira oleh kaumnya.
oleh kerana terlalu sakit disebabkan tusukan panah dan pedang tersebut,sahabat tersebut akhirnya mengambil jalan utk membunuh dirinya sendiri..
akhirnya, Allah memasukkannya ke neraka kerana tidak ikhlas berperang..

sungguh tidak berbaloikan!
andai yg kita dapat tu hanya sekadar pujian sedangkan ia tidak dinilai disisi Allah,,

*moga amal kita sentiasa diiringi keikhlasan*

ok, berbalik kpd tajuk asal, "memberi sebelum mengharap".
ana nk stresskan kat cni la,
jgn mengharap sesuatu itu bermula daripada org lain..
mulakanlah dgn diri kita,,
what u give u get back..
setiap kebaikan tu pasti punya ganjaran di sisi Allah..

tapi ingat, andai kita telah memberi tapi tidak trcapai apa yg diinginkan,
maka renungkanlah kembali, adakah ikhlas pemberian kta itu,,
atau mgkin xkena pada tempat pemberian kita itu..
berusahalah sehabis baik utk memiliki apa yg terbaik,,
Allah pasti punya rencana yg baik buat kmu,,
yakin dgn itu..

bak kata wonderpet,
"apa yg penting????"
*KERJASAMA*

bertepuk sblh tgn pasti xkan berbunyi..
ke ntunna tepuk bunyi???
kehidupan ni kan berpasangan..
ada siang, ada malamnya,,
ada sedih, ada pula gembiranya,
ada bunga, ada kumbangnya,,
dan sebagainya..
klu tanpa pasangan ni,
bagaimana kita nk merasa erti hidup di dunia..
kita xkan kenal nikmat sihat klu kita xrasa sakit tu mcm mne..

"walaupun kita dapat miliki yang terbaik tapi kalau diri kita tak berusaha yang terbaik, DIRI KITA TAK AKAN MENGENALI APA ITU KEBAIKKAN dan Mampukah kita merasa kebaikkan itu ?".
 MULAKAN DENGAN DIRI KITA UTK MEMBERI DAN MERASAI APA ITU KEBAIKAN.. 



Friday, 16 December 2011

dekat tapi jauh..





"dekat tapi jauh"
tu la bnda yg kita akan alami bila kita kurg tadabbur,,
terseksa jiwa andaikata kita sntiasa baca Quran tapi kita rasa 'kosong'..
AllahuRobbi..
tapi lebih terseksa bila kita selalu tadabbur, namun jiwa kita xterjentik dgn ayat tu..

....................................................................................................................................................................
*bulatan gembira*
32 mei 2020

   " ok, hari ni kita nk tgk Surah As-Saff..", kata naqibah kita..

A002
Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! 

A003
Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya. 

"ayat ni Allah stresskn betapa pentingnya...................."
naqibah kita pon bercerita la panjang lebar..

saat tu hati berbisik-bisik " ouh, aku dh pernah dpt dah ayat ni.."
hati kita xlagi lagi excited mcm mne 1st time excitednya kita saat dapat ayat tu dulu..
malah lebih teruk hati kita terasa xteringin pon nak berkongsi ayat tu dgn kawan-kawan..
kerana bg kita, kita nk bg sesuatu yg baru kt kawan2..
sesuatu yg blum dorg dengar...

..................................................................................................................................................................
periksalah hati kita balik andai kita mengalami situasi ni..
adakah kita tadabbur sekadar utk dijadikan bahan dalam usrah,,
jgn berbahagia dgn kekerapan bertadabbur andai praktikalnya zero..
*ckp kat diri sndiri*

sentiasalah excited utk berkongsi ayat-ayat Allah..
bagaimana kita excited utk share novel yg kita baca berkali-kali kat org lain,
bercerita movie yg kita tonton ntah buat kli ke brp kpd org yg sama..
mengexplain berkali-kali proses photosynthesis utk fahamkn kwn2 wktu  SPM dulu..
malah perlu lebih excitednya,,
semuanya tertembak kat diri sendiri...
bak kata sorg adek " bagaikan kena pijak gajah"..

bagaimana ada 1 hadis menyebut 
"bacalah Quran sehingga ia mencegahmu dari kejahatan,
jika kau xberhenti dari kejahatan,
maka sebenarnya Kau tidak membacanya,,"

kita ni bukan setakat membaca, menghafal lagi..

*berkaca*
*berkaca*
*berkaca*


Wallahu'alam..


Wednesday, 14 December 2011

KENANGAN DAHULU

Dahulu
Hidupku sepi umpama tak berteman
Namun dgn izin-Nya kita ditemukan
Selangkah kita menyusur dugaan yg mendatang
Tidak pernah jemu menempuhi dugaan dlm mencari keredhaan-Nya

Bagaikan cahaya menyuluh di segenap dlm hidupku
Di situlah kita mencorakkan hidup walaupun adakala ku tersungkur
Namun kau tetap setia di sisi
Tangan yg kau hulur seakan mengerti perasaan ini

Kini
Perpisahan kan terjadi
Ku rela undur diri kerananya
Ku doakan kau bahagia dunia dan akhirat
Patrikanlah kenangan kita dahulu



Monday, 12 December 2011

hujan dan air mata..


kita sering mendengar kata-kata ni..

"kadang-kadang Allah hilangkan matahari,
kemudian Dia hadirkan guruh dan petir..
lalu kita menangis-nangis nak matahari tu semula,
rupa-rupanya Allah nk bg kita pelangi "

kadang-kadang kita mampu memaknai kata-kata ni..
kadang-kadang kita lost kejap..
aku jugak selalu berada dalam situasi mcm tu..
bila emosi bertemu dengan akal, seringkali emosi tu menang..
lalu mengalirlah  air suam-suam kuku di pipi..

sudahlah!! hentikan tangisanmu..
hujan pasti akan berhenti walau seteruk mana keadaannya..
ribut dan petir pasti akan pergi..
guruh pula akan pulang ke kampung asalnya..
lantas sang langit yg gelap akan segera diganti dgn cahaya..
dan cahaya itu akan menembusi atap-atap keresahan,
sebentar lagi keresahan dan kesedihan itu pasti akan lenyap jgk..




sebenarnya tangisan kita amat sinonim dgn hujan..
perhatikan keadaan langit sebelum hujan turun.
pastinya gelap, mendung dan suram..
begitulah juga dgn kita.
setiap daripada kita pasti akan ditimpa musibah.
itulah ujian buat kita,.,
maka tatkala kita memaksa diri kita mengharungi ujian itu,
pastinya akan hadir kesedihan dan keresahan
 hingga memaksa kita utk mengalirkan air mata..
di saat itu, kita berada di puncak kesedihan.
sama seperti hujan,
ia adalah puncak kpd mendung yg berpanjangan..

La takhaf wa la tahzan, InnaAllaha ma'ana..
jadi, sahabatku, jgn takut dan jgn bersedih hati..sesungguhnya Allah bersama kita..
jika kita mahu takut, takutlah kpd kemurkaan Allah..
jika kita mahu bersedih mahupun menangis,buatlah krn Allah..
kerana pelepah tamar dan buraq pon menangis krn Allah.
pelepah tamar menangis krn Nabi Muhammad tidak lagi menggunakannya sebagai mimbar masjid,
 lantas ia dimasukkan ke syurga,,
buraq pula menangis kerana takut tidak terpilih sebagai tunggangan nabi sewaktu Isra' Mikraj..

sahabat-sahabat,
pantaskah kita bersedih kpd sesuatu yg pasti ada penyelesaiannya?
sepertimana hujan.. selepas berhentinya hujan pasti matahari akn muncul..
matahari itu akan terus memancarkan sinarannya ke sekelian alam mnandakan kesedihan alam telah hilang,..
mendung sudah pergi membawa diri,kini matahari mnggantikannya.
ibrahnya, xperlu utk kita terus bersedih,
putaran masa akn membawa segala kesedihan iu pergi..
ketenangan akan menggantikannya..

tp..kena ingatlah,,jgn bersedih terlalu lama..
cube imagine apa akn jadi klu hujan tu turun dlm jangka masa yg lama..
sudah pasti byk kerja yg akan terbantut..
penoreh tidak boleh keluar menoreh,  pesawah tidak dapat turun kesawah,
malah nelayan terpaksa menunda tarikh utk turun ke laut..
sama la dgn kesedihan..
segala-galanya akan terbantut..
kerja-kerja tidak dapat dilakukan dgn fokus...
bimbang.,tnpa kita sedar, tanggungjwab terabai..
jgn dilayan kesedihan tu..
sikit-sikit lama-lama jadi parah..

sebenarnya, kita masih belum berjaya mengenal diri kita sendiri..
buktinya, bila ujian mnimpa, kita terus jatuh ke tanah,,
dunia seakan-akan hendak kiamat..
hancur luluh segala harapan..
seakan-akan tidak mampu lagi utk bangun..

lemahnya..

kita lupa utk mncari kunci mahligai kekuatan yg telah disematkan dlm diri setiap anak Adam.
yakinlah kesedihan tu pasti akn dihapuskan segera,.,

cuba kita renungkan kitaran hujan..
sewaktu pancaran cahaya matahari menerangi segenap alam,
saat itu wap-wap air diserap ke udara..
air itu pernah jatuh ke bumi suatu ketika dulu..
kini ia menggagahkan diri mnggapai awan..
ibrahnya, wujudkan sifat SABAR sewaktu ujian mnimpa..
kekuatan tu pasti datang dgn syarat kita yakin dgn pertolongan Allah..
sesungguhnya pertolongan Allah itu dkt..



Besarnya pahala sesuai dengan besarnya ujian dan cubaan. Sesungguhnya Allah 'Azza 

wajalla bila menyenangi suatu kaum Allah menguji mereka. Barangsiapa bersabar maka 

baginya manfaat kesabarannya dan barangsiapa murka maka baginya murka Allah. 

(HR. Tirmidzi)


konklusinya, kita psti akan jadi kuat dan akan sentiasa kuat klu kita bersabar,,
sungguh, sabar dan syukur tu knci syurga..
moga Allah mengampunkan dosa-dosa kita atas segala keterlanjuran yg tidak disengajakan..
diharapkan agar Allah menguatkan iman kita dan mnjauhkan diri kita dari rasa sedih yg xmampu ditanggung..
jika tetap ingin menangis, menangislah kerana Allah,,


 Tiada seorang mukmin ditimpa rasa sakit, kelelahan (kepayahan), diserang penyakit atau 

kesedihan (kesusahan) sampai pun duri yang menusuk (tubuhnya) kecuali dengan itu Allah 

menghapus dosa-dosanya. 

(HR. Bukhari)



Wallahu'alam

Friday, 9 December 2011

pemutus segala kenikmatan

kematian itu satu pengakhiran. kematian juga satu permulaan.

pengakhiran terhadap tempoh masa hidup di dunia.

permulaan utk menempuh alam yg seterusnya..

aku baca ayat ni dari blog sseorg..
ntah kenapa aku terasa mcm zuqq yg semacam dgn ayat ni..

mati.
satu word yg kita xtau mcm mana keadaannya..
sbb kita belum merasai..

Rasulullah bersabda,
" perbanyakkanlah ingat pemutus seluruh kenikmatan, iaitu kematian "

dalam hadis ni, nabi mengumpamakan kematian sebagai pemutus segala nikmat.
maka jelas terang dan nyata la bahawa kematian mampu mengikis habis sikap lalai ..
kerana di saat ni kita mnyedari hakikat yg kita akn dijemput pada bila-bila masa..
maka kita akn berusaha utk beramal semaximum mungkin agar wajah kita bersinar putih mnghadap Allah..
tp benarkah kita menghayati hakikat tu?

mungkin anda merasai aura kematian tu..
Alhamdulillah,,
anda tersangat yakin akan kematian..
hinggakan hati sgt terkesan dgn perkataan-perkataan sang Pencipta..

tp mgkin ada yg tidak merasai hakikat kematian tu..
mgkin masih ada yg sukar menginterprate rasa hati mereka..
masih tertanya - tanya.,
mengapa masih tidak ada emosi yang dinyatakan sama ada ketakutan atau kegembiraan dgn pencipta..
mengapa begitu munafik?
disaat menonton filem yg kta sedar ianya tidak real, kita mampu menangis.
tapi tidak menangis mndengar kebenaran destinasi muktamad,

kita semua sgt2 meyakini bahawa satu saat nnti kita semua akn mati..
yea..aku yakin itu..dan aku  yakin, anda juga rasakan bnda yg sama..
tapi kadang-kadang, sikap dan perbuatan yg kita tunjukkan seolah2 kita tidak meyakini
akan hakikat wujudnya kematian..
mgkin kerana kita xtau bila kita akn mati..


namun adakah disebabkan kita xtau bila kita akn mati, kita akn terus berenjoy...
maksiat...
dosa...
lalai..
sampai bila kita kan terus hidup mcm ni??

teringat kisah Said bin As-Saib..
dikisahkan, air matanya tidak pernah kering..
air matanya sentiasa mengalir sepanjang tahun,
jika salat, dia menangis.
jika tawaf, dia menangis.
jika duduk membaca Al Quran, dia menangis,
dan jika temui dia jalan, dia juga menangis,
jika ditanya, "bagaimana khabar anda hari ni?'
dia akn mnjwb, " pagi ni, aku sedang mnunggu kematian tnpa persiapan amal..

ni xbermakna kita nk berputus asa dari rahmat Allah dan keluasan ampunanNya..
kita tidak ingin pasrah tanpa amal perbuatan.
jika kita tidak beramal, kita dijemput dgn kematian tiba-tiba tnpa beramal..

jom tanya diri,

andai kematian tu tiba saat ni,
adakah aku bersedia??

andai kematian tu tiba saat ni,
adakah masih mahal airmata aku utk mngalir?

andai kematian tu tiba saat ni,
apakah taubat kita selama ni sekadar cukup syarat? tnpa keikhlasan..

"wahai org-org yg beriman! bertakwalah kamu dgn sebenar-benar taqwa kpdNya
 dan jgnlah kmu mati melainkan dalam keadaan muslim" 
( 3; 102)


" dan setiap umat mempunyai ajal ( batas waktu ), apabila ajalnya tiba, mereka tidak dapat meminta penundaan atau percepatan sesaat pon "
( 7 ;34)

andai kematian tu tiba saat ni,
adakah aku masih mmpu tersenyum gembira bergelumang dgn maksiat?

andai kematian tu tiba saat ni,
adakah aku masih berkira-kira utk mndekatkan diri kpd Allah dgn hati yg kusyuk?

"Belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka)? Dan janganlah mereka (menjadi) seperti orang-orang yang telah menerima Kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka menjadi keras, dan banyak di antara mereka menjadi orang-orang fasik." 
[QS Al-Hadid, 57:16]
~peringatan juga buat diri yg lupe~


korg mcm mne??


korg, pernah tak tnye kat mummy korg pasal saat2 kelahiran korg dulu..
td aku sembang2 dgn mak aku,,
ntah mcm mne bleh masuk psl bersalin,,
ustzah aku selalu pesan, 
"rjin2 tnye mak korg mcm mne keadaan korg wktu dibersalinkn..
mgkin korg pon akn alami bnda yg sama.."

aku xtahan nk gelak dah dgr mak aku citer..
tp alhamdulillah aku senang je nk diberanakkan..
yg pertamanya sbb mak aku dok pulun makan tonggeng ayam wktu mngandungkan aku,,
eee..aku paling x suke bnda tu,,
minat mak aku kat bnda tu pnye psl, sampai stiap hari dy bli,,
smpai pak cik tu ckp " nnti anak kau byk ckp baru tau"..
haha,,tp aku xbyk ckp kn?? =) kn? kn??

secondly, xde la lawak,,
cuma aku bersyukur ar sbb mak aku ckp aku da only anak yg dy sempat khatam Quran,,
dari kecik rupanya aku dh dibiasakan dgn Quran,,
ntah2 time tu mak aku ada doakan aku utk jd hafizah kot,,
haha,,perasann je lebih..
hafizah? bkn sekadar gelaran, tggungjwab lebih besar..

nk tau x,
mak aku ckp aku xsabar nk tgk dunia..
xsempat nk kena tolak masuk bilik bersalin..
aku dh xsabar2 nk keluar..
sampai nurse warning mak aku byk kli " jgn teran dulu "
letak jea atas troli utk bersalin tu, aku terus keluar..
huhu..
time tu aku gelak2..
tp aku t'fikir, klu tu la kondisi aku,,
aku xbleh kalah dlm menulis manusia..
aku xbleh cpt lemah utk bntu umat,
aku keluar dari perut mak aku dgn penuh smgt.
wlupun aku belum mngerti tanggunjawab sbnr aku wktu tu..

dan kini aku semakin faham..
terima kasih Allah atas jalan yg Kau berikan..
Ya Muqallibal qulub, thabbit qulubana 'ala dinik wa 'ala to'atik..

Wednesday, 7 December 2011

bukan 1, bukan 2 tp byk yg aku dpt..

8.12.2012..
buat pertama kalinya aku keluar dari rumah setelah terperap selama 2 mggu ..
bak kata ustzh " akhirnya terlepas"
haha..
dan hari ni terlalu byk bnda yg berlaku,,
dari awal keluar rumah sampai la langkah terakhir sebelum masuk rumah..

almaklumlah,
bila dah lama xkeluar tgk dunia, perubahan yg berlaku pon aku xtau..
sampai je kat lrt dan beli la tiket mcm besa,
ttbe kakak tu bg token biru..
wktu tu dlm hati aku, " ape kejadahnya plak ni"
tp aku buat2 tau je la..haha..
ala, touch that token je pon..
masuk2 train, pergh!!
ramai yg teramat, xpernah aku keluar wktu org gi kerja,,
pasrah abes la..
bukannya ktm nk ade coach wanita..
haha..

bberapa minit lepas tu, sampai la kat masjid jamek,
hah...dah la aku jarang2 nk naik aliran kelana jaya..
pastu, tambah plak guna sistem token bagai,,
aku pnye la cari kounter tp xde..
rupenya sume org pon beli kat mesin..
aku follow je la..
selamat la ade pakcik kt c2,,
klu x, blurr aku..

ok,,then sampai la kat taman bahagia,,
dh ade kereta oren tggu..
masuk la..
then move to ikano with saffana n sufina..
wktu tu blum pkol 9,
shopping mall ape buka time mcm tu.
gi ikea pon sama,..
last2 gi tesco,,tu pon naik turun tesco cari surau,,
rupe2nya surau kat luar,,
haih,,mnguji kesabaran btol..

bila ustazah sampai, tasmi' mcm besa la..
xbleh nk lambat2 sbb 2 org je kn..
lagi2 dgn saff, huh,,mmg la..=)..gurau ~
around 11.15 slesai segalanya..
lega tu mmg lega..
tp perut dh berbunyi,,
yela, keluar rumah berbekalkan energy stgh cawan air.

semntara tunggu mama saff, jln2 dulu,
sempat la beli roti,( tp xmkn )..
sebab beli utk tukar duit je..
ok, then mama dia hantar kat stesen tmn bahagia tu balik..
kat c2 ok la..nothing happen..
tp bila sampai msjid jamek,huh! 

turun2 tu dah salah stesen..
signboard dah ada depan mata tp xtau la npe xnk ikut..
nk gak gi seberang sana..
bila dah sedar salah tu, malasnya nk lintas balik.
so, aku pon mnghalakan kaki aku ke masjid tu..
tambah plak hujan time tu..
dalam otak aku wktu tu " nk cari tmpat berteduh  je"
aku pn masuk la pekarangan masjid..

ceh, kali ni dh tau tmpt solat wanita,,
dgn yakinnya melangkah masuk,,
tp bnda sama berlaku..mcm wktu dgn saff dulu..
ingt lagi time tu, serba salah nk bwk masuk kasut or x..
arahan tulis "tanggalkan selipar"..tp nnti stokin basah ~
terus ingat ayat saff, " hujan xpe kot, nnti hujan basuh blik "
haha..ttbe ade tourist arab dgn family dy nk masuk..
then dorg baca arahan tu ( dgn suara yg agak lantang )
pastu dorg pndg aku,
aku ckp la xpe kot sbb hujan..
then they move to other side.
rupenya cari tmpat masuk lain utk elak pijak lantai tu..
ok,,aku malu,,teramat malu,,
last2, aku follow dorg..

wktu tu nk dekat azan dh,
baru teringat tempat wuduk masjid tu mcm mna..
hati dh mnjerit dh..
terus msj saff..
serius teramat susah n kritikal  time nk amik wuduk dulu..
mmg rasa nk keluar ar wktu tu, hujan pon dah reda..
buka je pintu, ramainya makhluk brnama lelaki,,
klu nk keluar mmg kena lalu dpn dorg..
setiap sudut ada lelaki..
lgpon dh nk azan , xmanis plak keluar masjid,,
nmpknya kena tggu org abes solat la,
wktu tu mmg nekad ar nk balik solat kat rumah..

selang beberapa minit , azan pon berkumandang..
aku dok rasa serba salah lagi ni,,
nk keluar ke x,, segan kot nk berjalan tgh2 kewujudan lelaki tu,,

tbe2 sorg kakak ni dtg kat aku n tnya tmpat wuduk,,
aku dh xberapa ingt,, tp kesian la plak kakak tu,
dia mcm nk gi somewhere je japgi..
so, aku pon ajak dia gi cari tmpt wuduk..
mmg basah habes la stokin,,
tambah plak malu yg xbertempat tu..
mmg nisbah lelaki perempuan time tu  1 ; 20..

sambil jalan, kenal2 sikit dgn kakk tu then masuk masjid balik..
masuk2 tu nk tggu la jemaah..
xtau plak ade tzkirah zohor,,nk dkt 30 minit plak tu..
last2 solat je terus..

sekarang wktu yg dinanti dh tiba..
aku xtau mcm mne nk amik kasut..
tu tmpt laki keluar masuk,,=(
nk xnk terpksa la melintasi mereka2 tu..
*buat2 rasa invisible*
alhamdulillah, ,lepas..
then aku pon bersalaman dgn kakak tu,,
nice to know her,,
byk plak tu sembang,,haha..

tanpa buang masa, aku terus gi stesen beli tket,,
kepala dah sakit kot time tu,
mana tak nya, kena hujan..
smpai je stesen kat umah, hujan balik,,
nak kata renyai, x jugak..
aku redah jea sbb pening..
nak xnak kena sampai rumah jgk,,
sepanjang jln aku nmpk mcm dunia bergoyang2..
mmg kabur ar pndgn mata,..
tp xkira ar,jalan jgk hujan2 tu..
klu pengsan time tu xtau la ape jd..

lebih kurg 10 minit, smpai kat lorong rumah aku,,
ttbe hujan mkin lebat..
nak lari mmg xmampu ar, perut pon dh start sakit..
kaki pon xterdaya,,
jalan la aku dgn lemah longlainya,,
langkah je kaki  kat dlm rumah , hujan berhenti kot.,
huh! ujiann..ujiann.
tp xpe la..
alhamdulillah aku smpai rumah dgn selamatnya..

btw, thanx Allah..
terlalu byk yg aku belajar drpd manusia yg aku jumpa hari ni..
=)..






kerana kita belum merasai

*luangkan masa jap utk baca kisah ni dgn hati yea, anda pasti merasai bila anda memaknai*

Alkisah,
sepulang dari perang Dzaturriqa', pasukan muslimin menginap di satu tempat utk berehat.
Rasulullah pon mnunjukkan beberapa sahabat utk berjaga.
Antaranya ialah Ubad bin Bisyr ra. dan Ammar bin Yasir r.a.
pada mulanya , Ubad meminta Ammar utk tidur dan berehat semntara dia berjaga.
di tgh kegelapan malam yg pekat dgn lirihan dan rintihan, Ubad pon berdiri mngerjakan solat.
ditengah kekusyukkan membaca Ayat Quran menghadap Allah, 
tiba-tiba para musuh melontarkan panah ke tubuhnya.
Ubad lantas mencabutnya dan terus mnunaikan solat.
kemudian musuh kembali melontarkan panah,
namun dia tetap mncabutnya dan meneruskan solat.
setelah itu, beliau melakukan rukuk dan sujud lalu mnghulurkan tgnnya kpd Ammar agar Ammar terbangun.

Ammar pon tercengang memerhatikan darah bercucuran dari tubuh sahabatnya.
lalu berseru, " mengapa tidak kau bgnkan aku sejak pertama kali kau terkena panah ?"
Ubad mnjawab " aku tadi  dalam solat sedang membaca ayat Quran, sehingga aku tidak ingin memutuskannya.kalaulah bukan kerana semangatku mnjaga perbatasan sebagaimana yg telah diarahkan Rasulullah kpdku , pasti aku lebih mmilih tewas berbanding memutuskan aliran ayat yg tgh aku baca.."

subhanallah! betapa hebatnya para sahabat yg merasakan indahnnya cinta Allah tu.
hinggakn xsanggup utk mnghentikan bacaan ayat-ayat cinta dari Allah..
jauhnya kita dengan mereka..
klu nk diikutkan logik akal, pasti kita stop bila diancam mcm tu..
tp tidak utk mereka..
 kerana mereka memaknai setiap kalimah cinta Allah tu..
sedangkan kita plak, 
baru diancam dgn sms, bukan setakat hntikan bacaan trus, tutup Quran ada la..
besar sungguh ancaman tu buat kita, benar2 mngancam nyawa yea~=)
huhu..

ttbe aku teringat kisah yg pemuda kena potong kaki waktu solat tu..
aneh, dia xrasa ape2 pon..
bukan pe, aku nk share la.
satu mlm ni aku tgh tahajud, tbe2 ada lipas lalu,,
berdegup laju jantung  aku waktu tu..
mana tak nya..
bgun drpd sujud trus nmpk makhluk hitam bergerak-gerak kat sebelah.,
haih,,bru terancam mcm tu dh gelabah..
Astaghfirullah,,xcukup kuat lg ni,,=)
korg2 ni msti mntop enn..
letak apa pon pasti tak terganggu..
doa2kan la aku ni,,hehe..

tu je la..
moga dpt la sesuatu drpd bnda yg aku share ni,,
renung2kan dan slmt beramal..=)







terus dalam dilema~~

makin lama aku makin keliru dgn kata hati,,
sgt sukar utk buat pilihan..
bila selak balik rekod sekolah rendah,,
bkn main byk cita-cita..
tp bila semakin besar ni, sume nk kena fikir balik,,

yela..
kita bukan bekerja utk diri dan keluarga je..
bukan semata-mata utk kesenangan dunia..
tp utk agama tu sndiri..
byk je kerjaya yg boleh mnyumbang kepada agama..
n byk je kerja2 yg mulia,,,
tp kemampuan diri perlu jgk diambil kira,,

semalam tgk blik senarai course yg uia tawarkan.
haa,,aku mula goyah,,
betul ke aku nak ambil farmasi? ke nk kekal je dgn IRK?
ouhhh!! tersgt dilemma..
yg pasti aku xnk kerja dgn alat, aku nk bermain dgn manusia..

dlm menanti jwpn istikharah, usaha perlu bergerak sama.
so, aku pon jalan-jalan kat intrnet smlm.
survey pnye survey, tibe2 jatuh cinta kat 'dentistry' plak..
ish3,,berubah2..
tbe2 teringat," ehhh, sme dgn sum1 ni" =)..
awk, nnti kita buka klinik same2 yea..( berangan jer~ ).
tp klu 1 hari nnti ni la jwpn istikharahnya,  moga2 Allah pnjgkan n kukuhkn ukhwah kite..=)

TAPPPPPIIIIIIII,,
kerjaya cikgu kat hati aku ni xpernah brubah, 
dari dulu hingga sekarang..
mgkinkah????
lebih mudah wasilahnya utk membntuk manusia..

xpe la..
berdoa dan terus berdoa.
aku yakin Allah tau yg terbaiik..=)




Tuesday, 6 December 2011

jauhnya utk sampai ke situ..


"SIAPA YG BERSABAR DI ATAS UJIAN, 
LALU ALLAH SEMPURNAKAN SABARNYA
DAN MEMASUKkAN DIA KE DALAM SYURGA MANA YG DIA SUKA"

sukarnya nk bersabar,,
baru diuji sikit kita dah melenting,
dah mngamuk,
dah nk  marah-marah,,
benarlah,"utk bersabar, kena bersabar.."

bila kita dah berjaya melepasi 1 ujian 'kesabaran' dari sudut lain,
kita berbisik, " wah, aku dah berjaya utk bersabar,"
Allah uji pula dari sudut ni,
kita dah lupa semua tu,
kita mula melenting xtentu pasal..
sbb ape?
konsep sabar yg kita faham selama ni bukan sabar yg sebenar..

mgkin ada antara kita; including me,
bila diuji, kita melenting dan byk mempersoalkan sesuatu,
bila dah reda dan sedar dh xde jln keluar lagi,
baru kita akn insaf dan redha dgn ketentuan Allah.
lantas berkata, "sabar je la nk buat mcm mne lg"

 kata ulama, " sabar tu berlaku pd pukulan pertama "
bila ditimpa ujian, mereka terus bersabar dan redha dgn ktntuan Allah
TANPA timbul sedikit pon rasa kecewa dan menyesal..




saat tu terdetik utk bermuhasabah sebentar,
mata berkaca..
wahai  diri, jauhnya kau dari akhlak Quran tu,
terlalu byk word 'sabar' yg disebut, ( more than 70 - imam Ghazali )
adakah yg terlafaz selama ni hnya di lidah? bukan dihati?
benarlah persoalan yg timbul dari sorg ukht, "kenapa mnjauh?"
akhirnya,,mengalir lagi ~

lantas, tanpa berlengah, sejadah dibentang,
b'cucuran airmata dalam sujud taubat,
dgn penuh pengharapan,
agar Allah tidak memalingkan wajahNya atas ketidaksabaran aku tu..


رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِينَ

" wahai Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami dan matikanlah kami dalam keadaan Islam
 ( berserah bulat-bulat kpdMu )
 ( Al-A' raf ; 126 )


Monday, 5 December 2011

terima kasih Allah..

bila duduk sorg2 ni, tiba2 jea hati dan jiwa berlari-lari singgah DQ..
huh! terlalu byk yg aku pelajari,,( gaya mcm dh nk keluar je ).
tp da best moment yg aku hrgai bila tertunainya harapan aku..
haha,,bnda simple je sbnrnya tp sgt bermakna..

pernah terdetik 1 ketika utk duduk kat tanjung tasik huffaz..
and hopefully to sit there with sum1 yg special la..
tp aku xpasti la aku pernah bgtau dia ke x..
tanpa disangka2 tercapai jugak hasrat aku..
terima kasih Allah,,

walaupun kita dah brjauhan, memori tu masih kuat,,
dan memori tu la yg ada utk dikenang bila rindu tu mula bertandang..
yakinlah,
ukhwah tu akn sentiasa segar bugar didasar hati.
benarlah,,mgkin Allah nk bg pelangi kn..
sbb tu Dia hilangkan matahari..=)..

harap2 dapat jumpa awk lagi,,
krn aku pstinya sukar mnjadi aku tnpa kmu..=)

sesungguhnya tiada yg dapat memintalkan hati selain Dia,
tiada yg dapat mencantumkan semula melainkan Dia,
mahupun menggantikan sesuatu yg lebih baik
namun pd diri setiap sahabat tntu amat berbeza,
dan tiada yg dapat mnggantikan setiap satunya,
krn setiap org tu pnya kelebihan tersndiri..
pada diri kita dan dia,
moga ikatan ini mnjadi lestari selamanya..

Aku yakin doa la yg menghubungkan kita saat ni,,
kerana kau di hati aku xpernah jauh..
jazakillah kheir utk segalanya,,










Sunday, 4 December 2011

Allah bersamamu..

suram..
sesuram gerimis di hati..
mengapa kau menangis wahai diri??
merasakan dunia x lagi bererti,,
adakah kau meragui kasihnya Illahi,
mengapa tidak yakin adanya Allah bersamamu?

kau mencari-cari..
meraba-raba dalam gelap hatimu.
bingung, nanar dalam ramai..
xmengerti..mengapa ini yg harus kau hadapi..

kau mnanti, bilakah kau akn peroleh apa yg kau harapkan..
merasakan Allah xlagi endah padamu.
xlagi sudi memandangmu.
jgn begitu wahai diri..
dengar apa Allah katakan padamu..

hai anak adam!! selama mana kau berdoa dan berharap padaKu
Aku ampuni bagi kau diatas dosa yg ada padakau
dan aku tidak peduli.

hai anak adam!!
klu telah sampai sekalian dosa engkau ke awan langit
kemudian itu kau memohon ampunanKu
nescaya Aku ampuni bg kau,.

hai anak adam!!
ssunguhnya klu engkau datang kepadaku dgn kesalahan spenuh bumi ini,
kemudian itu kau mnemui Aku,
padahal tiada engkau mempersekutukan aku dgn sesuatu, 
nescaya Aku berikan kau keampunan dgn sepenuh bumi.
( HR TARMIZI )

wahai diri, engkau jiwa yg baik
jiwa yg rindu
cuma kau keliru,
kenapa terus mnzalimi dirimu?
sedangkan dirimu xberhak dsakiti.
jasad dan rohmu anugerah terindah dari Illahi,,
maka mngapa tegar melukai?

engkau jiwa besar yg dikasihi tuhan
engkau jiwa hebat berpotensi mnyengat.
engkau jiwa kebal yg lali pada ujian
engkau sebenarnya bercita-cita tinggi,
lalu mngapa memilih utk terus disakiti.

jangan begitu wahai diri
sungguh kau sntiasa punya 1 lagi pilihan..
iatu kembali kepada luasnya kehidupan bertuhan.
kembali berteduh di bwh redupnya kasih Illahi..
kembali kpd Dia..

usah takut wahai diri,..
bukankah mereka bersamamu.
mnyokongmu, memimpinmu ketika kau bertatih di jalan ini.
yang psti engkau tidak sendiri
kerana masih ada yg menyayangimu.

" dan Dia (Allah) yg mmpersatukan hati mereka ( org beriman )
wlupun kmu menginfaqkan seluruh kekayaan yg ada dibumi,
nescaya kmu tidak akn dapat mmpersatukan hati mereka 
tapi Allah telah mmprsatukan hati mereka.
sungguh Dia Maha Perkasa Maha Bijaksana 
(Al-Anfal 63)

oleh itu, yakinlah dan teguhlah derapan langkah mu di jalan ini
yakin Allah bersamamu di stiap langkahmu,.,



Saturday, 3 December 2011

rintihan hati..

Ya Allah, sungguh, aku hambaMu,
dan aku anak hamba lelaki dan anak hamba wanitaMu,
aku berada dalam genggamanMu,
ubun-ubunku ada di tgnMu,
hukumMu berlaku padaku,
dan keputusanMu kpdku itu adil,
aku minta kpdMu dgn seluruh namaMu,
yg Kau namakan padaMu
dan turunkan pada kitabMu,
dan rahsiakan disisiMu
jadikanlah Quran sbgi musim bunga dihatiku, penghilang kesedihan dan dukaku..
ameen..

Allah hilangkan matahari seketika, lalu Dia hadirkan guruh dan petir..
 lalu kita menangis2 nk matahari tu semula.. 
rupe2nya Allah nk hadiahkan kita pelangi..
(*xsangka kita sama2 mendalami maksudnya*)

'hujan dalam hati' 
mendungnya x terlihat.
tempiasnya x mninggalkan kesan.
ributnya dilalui sendiri.
tiada payung tiada baju hujan.
biarkanlah hujan itu tiba.
 mgkin hadirnya utk membasuh noda di hati..


Monday, 28 November 2011

BUKALAH HATI




Saidina Umar r.a. berkata, " luangkanlah waktu utk menyendiri "

kadangkala kita perlukan masa utk bersendirian..
sebab hidup ni penuh teka-teki..
semakin byk persoalan tentang kehidupan, semakin kecil ruang jawapan..
pendek kata, semakin kita mncari, semakin ia hilang.,.( kadang-kadang laaa...)
sebab tu kita perlu jgk duduk sorg2..
yea,,uzlah tu perlu,,
TAPI tak bermakna kita xboleh bercakap dgn org langsung..
bergaul tu perlu jgk sbb hubungan sesama manusia kita KENA jaga..
tp waspadailah hati, biar selalu terukir namaNya..

Tapi,,,tapi,,tapi,,
apa yg kita fikirkan ek disaat bersendirian tu??
adakah sekadar berfikir tentang kehidupan kita didunia??
" ehh, aku nk jd doktor ke engineer? pharmasist or dentist ?"
"ade peluang kerja ke nnti ?"

ATAU mgkin kita fikir tentang result exam kita yg akn keluar nnti? eeerrrrrrr..
" apa yg aku nk jawab dgn parents ni?? "
ahhhh,,biar la..aku dah cuba yg terbaik"..
" mgkin bkn rezeki aku utk dpt 'mumtaz'

DAN mgkin jgk ada insan yg berfikir tentang si dia, 
" haih! dia ni xrindu kat aku ke??''
" dia sihat ke x yea?? lama xdgr kabo dia"

nampak x??kita terlalu memikirkan kepentingan diri kn??
jarang sekali utk kita fikir tentang masalah umat..
"hurm,,mcm besar sgt jea word umat tu.."
"family aku pon belum settle  lg.."
kak, bukan ke family tu pon part of ummat jgk??
tp jgn sampai kita xbuat kerja kita dgn alasan nk handle family,,
persaudaraan tu bkn terikat dgn adanya darah daging..
yg mngikat kita adalah IMAN..
ingt tu,,


ameen..inshaAllah..

ok,,dah jauh sgt dah aku melencong ni..
nak citer pasal lain sbnrnya..
ok..pernah x kita kenang balik zaman jahiliyah kita dulu??
ni  bukan kenang sebab nak kembali balik zaman tu..
 utk ambil ibrah..biar kita dapat bantu org yg diuji sama cam kita..
bak kata syed qutb,
 " aku xpernah sedih kenal jahiliyah sbb aku belajar dari jahilyah "


tapi ada x kita terfikir knp kita susah sgt nak berubah n tinggalkan jahiliyah tu dulu..
nak kata org xtegur, dah berduyun-duyun org datang tegur..
nak kata xcukup tazkirah, 
kat tempat kita belajar tu sampai dah penat nk dgr tazkirah sbb byk sgt..
mgkin sbb tu la xturun tazkirah asar..hehe
so, whhhhyyyyyyyyyy??
cari ! cari ! cari !
susah nk tlg org klu xtau punca..



 ni la kuncinya, HATI..
bila hati dah keras, 1 teguran pon xleh nk masuk dah,,
hati aku jgk pernah jadi mcm  ni.
astaghfirullah..sob3x..
 " kemudian setelah itu hatimu menjadi keras sehingga hatimu seperti batu, bahkan lebih keras "
(2;74)
hurm,,cuba hantukkan kepala korg kat batu..
agak-agak ape jd??
imagine hati korg lagi keras drpd batu tu..
ishh,,ishhh,,ishhh,,

jadi, kepada sahabat-sahabat dan adik2 yg disayangi,
jgn biarkan hati korg jadi keras..
klu biar keras, lama-lama matilah hati tu,,




hurm, jadinya, klu korg tengah teruji dgn jahiliyah..
letak usaha utk tinggal..
gunalah 1001 cara utk tinggalkan sume tu..
kita kan sama2 xnak jauh dari Allah..
aku hanya mampu utk menasihati,,
buka hati mu,,
terimalah nasihat..


setiap hari kita minta ALLAH kurniakan kita jalan yg lurus..
namun disaat kita bergelumang dgn maksiat,,
kita terasa sgt jauh dgn Allah,,
saat tu,
 kita mncari-cari ranting-ranting utk berpaut..
agar kita kembali meletakkan Allah di hati..

tapi kenapa kadangkala disaat Allah hadirkan kita seorg insan utk menarik kita kembali,
kita menolak mereka tanpa rasa bersalah?
tidak bersyukurkah kita saat tu??
menolak nikmat yg Allah bg disaat jiwa kita benar-benar memerlukannya..
bukankah itu yg kita inginkan??
kenapa adek??knp sahabat??
kenapa keras benar hatimu??
" kenapa disaat aku betol2 perlukannya, Kau xpernah nk bg?"
knp disaat aku kuat utk tinggalkan maksiat tu, Kau tinggalkan aku?"
persoalan demi persoalan timbul..

sahabat2, ingatlah Allah xpernah tinggalkan kita..
Allah xpernah menzalimi kita,,
mgkin disaat tu, hati kita menipu,,
kita taknak pon tinggalkan maksiat tu totally..
maka Allah nk bagi kita rasa sakit btol2 agar kita tinggalkan terus bnda tu..
smpai kita rasa sakit utk ulang balik maksiat tu..
tapi kita xpernah nk nilai sume tu dgn mata hati..
sombongnya kita dgn pencipta kita sendiri..

" dan apabila manusia ditimpa bahaya, dia berdoa kpd Kami dalam keadaan baring, duduk atau berdiri, tetapi setelah kami hilangkan bahaya itu darinya, dia kembali 
( ke jalan sesat ) seolah-olah dia tidak pernah berdoa kpd Kami utk hilangkan bahaya yg pernah mnimpanya, demikianlah dijadikan terasa indah bg org2 yg melampaui batas apa yg mereka krjakan (10;12)


bukalah hatimu sahabat-sahabat..
kita xnak jadi mcm org kafir ..
" sesungguhnya org kafir itu sama saja bg mereka, engkau (muhammad) beri peringatan atau tidak beri peringatan mereka tidak akn beriman" ( 2 ;6)