Wednesday 7 December 2011

bukan 1, bukan 2 tp byk yg aku dpt..

8.12.2012..
buat pertama kalinya aku keluar dari rumah setelah terperap selama 2 mggu ..
bak kata ustzh " akhirnya terlepas"
haha..
dan hari ni terlalu byk bnda yg berlaku,,
dari awal keluar rumah sampai la langkah terakhir sebelum masuk rumah..

almaklumlah,
bila dah lama xkeluar tgk dunia, perubahan yg berlaku pon aku xtau..
sampai je kat lrt dan beli la tiket mcm besa,
ttbe kakak tu bg token biru..
wktu tu dlm hati aku, " ape kejadahnya plak ni"
tp aku buat2 tau je la..haha..
ala, touch that token je pon..
masuk2 train, pergh!!
ramai yg teramat, xpernah aku keluar wktu org gi kerja,,
pasrah abes la..
bukannya ktm nk ade coach wanita..
haha..

bberapa minit lepas tu, sampai la kat masjid jamek,
hah...dah la aku jarang2 nk naik aliran kelana jaya..
pastu, tambah plak guna sistem token bagai,,
aku pnye la cari kounter tp xde..
rupenya sume org pon beli kat mesin..
aku follow je la..
selamat la ade pakcik kt c2,,
klu x, blurr aku..

ok,,then sampai la kat taman bahagia,,
dh ade kereta oren tggu..
masuk la..
then move to ikano with saffana n sufina..
wktu tu blum pkol 9,
shopping mall ape buka time mcm tu.
gi ikea pon sama,..
last2 gi tesco,,tu pon naik turun tesco cari surau,,
rupe2nya surau kat luar,,
haih,,mnguji kesabaran btol..

bila ustazah sampai, tasmi' mcm besa la..
xbleh nk lambat2 sbb 2 org je kn..
lagi2 dgn saff, huh,,mmg la..=)..gurau ~
around 11.15 slesai segalanya..
lega tu mmg lega..
tp perut dh berbunyi,,
yela, keluar rumah berbekalkan energy stgh cawan air.

semntara tunggu mama saff, jln2 dulu,
sempat la beli roti,( tp xmkn )..
sebab beli utk tukar duit je..
ok, then mama dia hantar kat stesen tmn bahagia tu balik..
kat c2 ok la..nothing happen..
tp bila sampai msjid jamek,huh! 

turun2 tu dah salah stesen..
signboard dah ada depan mata tp xtau la npe xnk ikut..
nk gak gi seberang sana..
bila dah sedar salah tu, malasnya nk lintas balik.
so, aku pon mnghalakan kaki aku ke masjid tu..
tambah plak hujan time tu..
dalam otak aku wktu tu " nk cari tmpat berteduh  je"
aku pn masuk la pekarangan masjid..

ceh, kali ni dh tau tmpt solat wanita,,
dgn yakinnya melangkah masuk,,
tp bnda sama berlaku..mcm wktu dgn saff dulu..
ingt lagi time tu, serba salah nk bwk masuk kasut or x..
arahan tulis "tanggalkan selipar"..tp nnti stokin basah ~
terus ingat ayat saff, " hujan xpe kot, nnti hujan basuh blik "
haha..ttbe ade tourist arab dgn family dy nk masuk..
then dorg baca arahan tu ( dgn suara yg agak lantang )
pastu dorg pndg aku,
aku ckp la xpe kot sbb hujan..
then they move to other side.
rupenya cari tmpat masuk lain utk elak pijak lantai tu..
ok,,aku malu,,teramat malu,,
last2, aku follow dorg..

wktu tu nk dekat azan dh,
baru teringat tempat wuduk masjid tu mcm mna..
hati dh mnjerit dh..
terus msj saff..
serius teramat susah n kritikal  time nk amik wuduk dulu..
mmg rasa nk keluar ar wktu tu, hujan pon dah reda..
buka je pintu, ramainya makhluk brnama lelaki,,
klu nk keluar mmg kena lalu dpn dorg..
setiap sudut ada lelaki..
lgpon dh nk azan , xmanis plak keluar masjid,,
nmpknya kena tggu org abes solat la,
wktu tu mmg nekad ar nk balik solat kat rumah..

selang beberapa minit , azan pon berkumandang..
aku dok rasa serba salah lagi ni,,
nk keluar ke x,, segan kot nk berjalan tgh2 kewujudan lelaki tu,,

tbe2 sorg kakak ni dtg kat aku n tnya tmpat wuduk,,
aku dh xberapa ingt,, tp kesian la plak kakak tu,
dia mcm nk gi somewhere je japgi..
so, aku pon ajak dia gi cari tmpt wuduk..
mmg basah habes la stokin,,
tambah plak malu yg xbertempat tu..
mmg nisbah lelaki perempuan time tu  1 ; 20..

sambil jalan, kenal2 sikit dgn kakk tu then masuk masjid balik..
masuk2 tu nk tggu la jemaah..
xtau plak ade tzkirah zohor,,nk dkt 30 minit plak tu..
last2 solat je terus..

sekarang wktu yg dinanti dh tiba..
aku xtau mcm mne nk amik kasut..
tu tmpt laki keluar masuk,,=(
nk xnk terpksa la melintasi mereka2 tu..
*buat2 rasa invisible*
alhamdulillah, ,lepas..
then aku pon bersalaman dgn kakak tu,,
nice to know her,,
byk plak tu sembang,,haha..

tanpa buang masa, aku terus gi stesen beli tket,,
kepala dah sakit kot time tu,
mana tak nya, kena hujan..
smpai je stesen kat umah, hujan balik,,
nak kata renyai, x jugak..
aku redah jea sbb pening..
nak xnak kena sampai rumah jgk,,
sepanjang jln aku nmpk mcm dunia bergoyang2..
mmg kabur ar pndgn mata,..
tp xkira ar,jalan jgk hujan2 tu..
klu pengsan time tu xtau la ape jd..

lebih kurg 10 minit, smpai kat lorong rumah aku,,
ttbe hujan mkin lebat..
nak lari mmg xmampu ar, perut pon dh start sakit..
kaki pon xterdaya,,
jalan la aku dgn lemah longlainya,,
langkah je kaki  kat dlm rumah , hujan berhenti kot.,
huh! ujiann..ujiann.
tp xpe la..
alhamdulillah aku smpai rumah dgn selamatnya..

btw, thanx Allah..
terlalu byk yg aku belajar drpd manusia yg aku jumpa hari ni..
=)..






1 comment:

  1. HAHAHA. ainnnnnnnnnnnnnnnnn *geleng kepala* lain kali, tolong breakfast dulu. gastrik kan ?!?! bitau dia kang..

    ReplyDelete