Friday 18 November 2011

ukhwahfillah,,

ukhwahfillah,
satu ungkapan yg sgt mudah terlafaz dari mulut stiap org..
hakikatnya, terlalu rmai yg blum faham bgaimana ukhwahfillah tu sndiri..
aku jugak masih blaja dan mncari mkne sbnr ukhwahfillah..
adakah dgn " berkepit 24 hours tu ukhwahfillah"?
adakah dgn " dia je yg btol2 knl aku tu ukhwahfillah"?
prnh sorg sahabt aku tnye " ukhwahfillah tu mmg berdua je ke'?
" mcm mne klu sblh pihak je rasa tp sblh lagi xrasa"..
terlalu byk persoalan yg ditimbulkn..
tp kita xkn mmpu jawab klu kita blom pon merasai nikmat ukhwahfillah tu,,

aku juga blom mrasai..mgkin hampir,,tp blum..
cuma nk katanya, pada aku, ukhwahfillah tu bkn la dgn sorg jea act..
prlu dgn sume..tp msti ada sum1 yg sgt kita rapat..
bagaimana Rasulullah sndiri pon pnye shbt yg sgt special di hati bginda..
nmun bginda xpernah mgasingkan shbt2 lain..
malah shbat bginda yg lain turut rasa dkt dan rpt dgn bginda..
pernah aku lontarkn pndpt aku mcm kat ats tu..
kata sorg shbt aku " situasi zaman dulu lain dgn skrg,,"
benar. sgt benar. krn manusia pd zaman tu faham yg seseorg tu bukan milik mereka..
tp zaman kita, " u belong to me n i belong to u" isnt it?
tp aku dah jmpe dgn insan yg mmpu wat mcm tu..nothing impossible..
so, klu bnar pon si dia yg pling special, jgn tnjuk..
pasti ad hati yg trasa..
bgaimana seorg ibu myayangi anak2nya,,dalam rmai2 anak psti ada yg lbih dikasihi,,
tp si ibu tu xkn tnjuk layanan yg berbeza..
konsepnya sama kn??

sbnrnye susah kan nk capai ukhwah fillah..
nk capai salamatul sadri pon susah,,
so klu dgn shbt pon blom berlapang dada, ukhwahfillah kah??
ada digariskn cara utk kita knl sum1..
                  * tidur dgn dy
                  * bermusafir dgn dy
                  * mkn dgn dy..

nmpk mcm sgt mudah kn?? tp xkn sng2 mcm tuh jer Allah nk bg rasa nikmat ukhwah..
tidur sama tu sama2 terlajak smpai subuh lambat atau bgn qiam??

mkn tu plak, bkn men mkn jea,,dri mkn tu kita dpt knl dia ni jnis yg mcm mne,,
pntingkn diri atau x,,n mgkin smpai kita bleh tau ape yg dia teringin nk mkn..

bermusafir? knp yea??sbb slalunya wktu ni terserlah wajah sbnr shbt2 kita..
adakah dia ttp sama dgn yg kita knl dulu tu..

mgkin ada yg dah hadam kot tiga2 ni, aku pon xbrani nk ckp korg yg dah hadam ni dh dpt ke ukhwah tu..
moga2 dah,,
aku jgk dah hadam,,tp aku blum dpt rasa..mgkin Allah nk aku faham dgn lbih mndalam..
mncari pnye mncari,, baru aku faham n smakin faham..

ukhwah tu bkn la "kau xde, aku xbleh hidup"
bkn jgk " jgn rapat dgn org lain,aku jeles"
dan dah tntu juga bukan evryday kne ckp "aku syg kau, aku rndu kau"
btol ke ukhwah tu syg yg mmbuak2??
rndu yg tersgt2?
mcm mne yea ukhwah tu?

prnh aku bersembang2 mnfaat dgn sorg ukhtifillah..
katanya, " ukhwah tu bkn pada belaian, bukan juga kata2 mnis"
ukhwah yg sbnr adalah ukhwah yg mningkat keimanan, mmbawa kpd mngingatkan Tuhan..
mcm susahkn??tp boleh cuba..
 prnh gak terlintas kt fikiran ,mmpukah aku??mcm byk lagho ada la..
so sejak tu aku tanamkan dalam diri utk sntiasa bermanfaat kpd shbt2 aku..

smlm pon masih bersembang topik yg sama. ukhwahfillah.
tp sgt mnusuk ke hati n wat aku byk berfikir..
diceritakan saat dy mrindui sorg ukht, dia slalu tgk gmbr ukht tu..
bila ukht tu tau, ukht tu tnye,
"atas dasar apa kita bersahabat, perlukh dgn mlihat gmbr sntiasa utk hilangkan rndu?" (lebih kurg la)
pergh..macho kan,,dia buang tros kot gmbr tu..
skrg ni, klu rindu, dia doa..so, dy try la doa 1 hari ni.
then dia msj doa tu kat ukht tu..
then ukht tu ckp dia bru je teringat org tu..
sweet x??
tautan hati yg sgt kuat..
dorg jarang sgt nk berhubung tp dalam hati dorg ada dorg..
faham ke??
means that, klu dia xde pon, roh shbt dia ada dlm diri dia..
n dorg sama2 ykin ukhwah tu bkn dorg yg jga,Allah yg jga..
susah kn? aku pon nk rasa jgk.
maka pngorbanan tu perlu..
andaikata la ada antra korg ukhwah teruji  ckit, ykinlah dgn Allah, xkan ada yg dpt mmisahkn selain Allah,jika bnar tu ukhwahfillah..
tp saat tu kne cek iman jugak la..
sbb ukhwah is directly proportional to iman,,

tika ku baca firmanNya "sungguh tiap mukmin tu bersaudara" aku makin tau persaudaraan xperlu dirisaukan"



sekian, moga bermanfaat.
mari kita sebarkan ukhwahfillah..

No comments:

Post a Comment