Saturday 10 March 2012

terpahatkah ia dihati??


3 FEBUARI 2012, 
satu tarikh yg amat bermakna buat aku,,
Alhamdulillah, Allah dengar doa aku,,
saat aku menghabiskan surah An-Nas, terasa sebak di hati, terbeban di bahu,,
mampukah aku mndokong kalamMu ini?
mampukah aku menegakkan semula kalimatMu?
mampukah aku membawa hati2 manusia dgn Quran yg ada sebagaimana yg Rasulullah lakukan?
dan yg paling pedih, mampukah aku berakhlak dgn akhlak Al-Quran?
bimbang andai Quran itu mnjadi hujah ke atas aku di akhirat nnti,,
nauzubillah min zalik..
moga Al-Quran yg ada mmpu memelihara aku dan shbt2ku daripada sebarang kemaksiatan yg mmbuatkan kami jauh dariNya..

beberapa hari selepas itu,aku merasakan satu perasaan yg xpernah aku rasa..
rasa bagaikan telah mnzalimi Quran yg ada..
tanpa buang masa, aku belek2 lembaran Quran..
dari surahh ke surah, juzuk ke juzuk..
hinggalah ke juzuk terakhir,,
saat tu, aku mnyedari sesuatu..
kalimat-kalimat Allah yg terkandung dalam juzuk 30 ni, tak kubaca dengan teliti tafsirannya..
aku sibuk mengejar detik2 utk khatam, seakan berlumba-lumba utk mnjadi org yg terawal khatam..
Allahu akbar..
useless andai 30 jzk , 114 surah, 6236 ayat, 77437 kalimah dan 323671 huruf yg ada 
xmampu mngubah hidup kau kpd yg lebih baik..
malulah dengan diri kau, wahai habisah.!!
kau bukan hafizah andai itu yg kau kejar..


aku tadabbur semula surah Al-A'diyat yg pernah dikongsi oleh seorg ukhtifillah,,
subhanallah..ayat yg ringkas tp cukup utk aku bermuhasabah..

" sungguh, mnusia itu sgt ingkar (tidak bersyukur) kpd tuhanNya"
"dan sesungguhnya dia (manusia ) menyaksikan keingkarannya"

manusia itu benar2 kikir dan ingkar,,
seringkali melakukan apa yg dilarang..
meninggalkan apa yg disuruh,,
mnjatuhkan diri ke lembah kehinaan dgn tgn2 mereka sndiri,,
aku juga prnah mnzalimi diri,,
namun, tidak septutnya diri itu terus dizalimi..
aku memujuk diri aku utk kmbali kpd Illahi,
seharusnya, kalian juga begitu,,
Allah xpernah mnzalimi hamba2Nya,,
yakinlah,,jgn terus biarkan diri kalian jauh dari kasih sygNya, kembalilah,,,

the next week, ukhtku yg tersayang itu kmbali mengingtkan aku kpdNya,,
xpernah jemu dirinya memberi,,
dia mntarbiyah aku dgn Quran sprtimana rasulullah mntarbiyah para sahabat,,
kali ni, diselak pula surah Al-A'laq,,
sekali lagi, diri ni rasa tertampar dgn kalimatNya..
ayat ke 6 dan ke 7 yg dikongsi ukhtiku ni mmbuatkanku tersentak..
xpernah kusedar kwujudan ayat ni..

" sekali-kali tidak,sunguh manusia itu benar2 melampaui batas "
"apabila melihat dirinya serba cukup"

Allahu Akbar,, Agak2 pernah x kita merasa diri kita serba cukup dgn ilmu yg ada..
lagi2 dalam ilmu yg mmbawa kta mngenal illahi,,
terbayang kemalasan aku utk ke usrah *kdg2 la*
adakah saat tu terdetik yg aku dh ckup??aku xperlukan lg smua tu??
mashaAllah,, sebenarnya ilmu yg ada kat dunia hanyalah ibarat setitis lautan..
Ilmu Allah itu tersangat luas..
semakin kita mndalami, semakin terasa kecil dan hinanya diri..

  "katakanlah (muhammad), "seandainya lautan mnjadi tinta 
(utk mnulis) kalimat2 tuhanku, 
maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat2 tuhanku,
 meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu pula.."

subhanallah,,kata seorg syeikh, 

"apa yg kmu lihat dari dlm bilik ke luar tidak menggambarkan keseluruhan dunia"

begitu jugalah ilmu, byk yg kmu dpt, x menggambarkan kseluruhan yg kamu peroleh,,byk lagi yg perlu dicari..

 yg terakhir, aku tutup post ni dgn 1 ayat yg sgt mnyentuh hati aku..

" wahai manusia, sesungguhnya kamu telah bekerja keras mnuju tuhanMu, maka kamu akan mnemuiNya"

sejauh mana la kau bekerja keras wahai diri??
sejauh mana kau bermujahadah menuju Allah wahai jiwa??
kalau usaha seciput, bagaimana mungkin kau bertemu Allah,,
mgkin kau bertemu Allah tapi dalam keadaan tercela..
saat tu,Allah xmahu berbicara dgn kau, dan xmau melihat wajah kau sedikit pon hari kiamat nnti..
itukah yg kau maukan?? pasti tidak..
sedar2kanlah diri dari sekarang andai kau mau bertemu dgn Allah dalam keadaan yg mulia..
Wallau'alam..
.................................................................................................................................................................
Alhamdulillah..
dengan izinNya, berkesempatan juga aku mencoretkan sesuatu kat blog ni,,
terlalu lama rasanya tidak mnulis,,
inshaAllah lepas ni blog ni akan ada seorang lagi penulis,,*kan??*
xde la berhabuk sgt blog ni,,
hidup kan perlu saling melengkapi,,=D
x mcm tu my beloved ukhtifillah??
..............................................................................................................................................................

1 comment: