Thursday 18 August 2016

P.E.R.F.E.C.T.I.O.N.I.S.T



Your calm mind is the ultimate weapon against your challenges. so relax big girl!

“ mohonlah pertolongan dengan sabar dan solat” .

Buktikan keimanan kau terhadap ayat ni plissssshh. Mohon doa teman2. Aku pon taktau kenapa makin dekat hari nak balik kuantan, kepala makin serabut. Sampai  affect physical . Aku smpi kerap2 sakit plak bila dok kat rumah ni especially sakit kepala yg teramat. Betul la orang cakap, dalaman seseorang reflex luaran dia.  Kalau dalam tak stable, pasti kelihatan zahirnya. Macam dalam hadis pasal hati tu la.. “kalau baik hati tu, maka baiklah keseluruhannya..’’


Antara kerisauan yang aku alami adalah JPJ Test ISNIN ni.Huaa!  PERFECTIONIST! This is one of the big problems of mine. Dulu aku tak macam ni pon. Sejak2 masuk Kuantan, aku realize, symptom ni ada kat aku. Cuba imagine, bila exam klu aku tak dapat jwb dgn penuh yakin & tepat soalan exam, terus aku rasa aku gagal. Tapi bila dapat result,  selalunya the worst one pon B. Aiyaaa.  Problem. Problem. Ni la perasaaan nk test JPJ.  klu boleh, seboleh2nya kau nak full mark~ sbb tu kau fikir macam2. Rilex beb! Nothing to lose.  Andaikata la kan, ANDAIKATA kau kena repeat, takpe la.. sekali sekala.. kau bukan pernah repeat apa2 pon. But hopefully tak la..byk pakai duit maaaa..


Bila aku sembang2 dgn cikgu driving aku ni, he is Chinese tau. Aku cakap la, aku ni jenis nervous dalam semua exam. Katanya , “ rilex maa,, itu orang JPJ pon manusia biasa”..lulz.., terdiam aku..

Yela. We are trying so hard to meet the expectations of others. Padahal semua orang kat dunia ni tak perfect. And yet, even if you are able to meet their expectation, you gain nothing.  Just kepuasan.  Klu tak mampu,  kau kecewa.


Dan Allah, Dia ‘expect’ more from us through all the tests given by HIM to us. Bcoz He created us. HE knows everything about us. Tapi kita jarang nk meet HIS ‘expectation’ dgn bersungguh2 dalam segala amal.. tak kisah la amal daa’wi ke.. amal fardhi ke.. or any kind of amal you called it. As long as it is ‘amal soleh’ ..


Just wondering,  kan best kalau ‘perfectionist’ ni ada dalam amal paling utama yang mnjadi tiang agama kita which is solat. Menghayati setiap bacaan dan merasai ruh setiap pergerakan untuk grab ‘markah penuh’ dari Allah. Baru la solat tu betul-betul mampu menjadi pencegah perbuatan mungkar kan? ;’)



Psss; mohon doakan saya lulus JPJ test. diberi ketenangan dan kemurnian niat. taknak jadi 'daie  tempang' lama2.. 

2 comments:

  1. In sha Allah,bisa kok..yg pnting tenang deh

    ReplyDelete
  2. In sha Allah,bisa kok..yg pnting tenang deh

    ReplyDelete