Thursday 30 June 2016

Teacher.,. Teacher..



Salam ramadhan Al Mubarak..Wah.. Lama ni tak menulis. Nak kata buang tebiat, takde la sgt..Dh lama dh nk menulis sbnrnya, tp disbbkn dah lama tinggal, so rasa malas tu menebal dh.. haa..  i wish this post will be such a ‘catalyst’ for me to keep writing,, Eceh.. every year pon ada azam ni mcm .. luls. 

Pejam celik pejam celik, ramadhan tinggal less than 5 days kot.. OMG!!, Cepat sgt kn masa brlalu..Allah Allah.. Teringat semangat2 time nk sambut ramadhan, bila masuk ramadhan?? Tettttt….its okay its okay.. Jangan sedih. Atleast ada effort buat list kot.. * sedapkan hati* Walaupon tak dpt nk tunai segala hasrat and target, tp kita takleh tggl  semua enn.. So, marilah kita memaximizekn amal2 dalam saki baki Ramadhan ni..

*******************************************************************************

Alhamdulillah, masuk hari ni, kira dh lebih 2 mggu la I’ve been working kat satu pusat tuisyen ni..fuh..menarik.. I think I should change my profession la..hiks.. Dalam byk2 student kat pusat tuisyen ni kan, aku tertarik dgn sorg adik ni.. He always managed to make me smile.. From the 1st day I met him. Kata anak boss kat situ, adik ni dia mcm ‘slow’ skit dan sgt la manja.. Awal2 tu dia tnya soalan biasa2 je kat aku sbb blom knal kan.. Tnya satu soalan  then balik tmpt dia.. 

The next day boleh tahan.,Mgkin sbb aku ni tak garang kot.. Yes I am.. Aku takleh la nk marah budak2 ni.. Tgk budak nngis pon aku dh brgenang.. Dan kerja kat sini sgt la buat aku makin knal diri aku sndri.. sbb tu org ckp experience is the best teacher kn..

One of the things yg aku realize, klu la aku jd examiner, confirm aku examiner pling baik. Rasa mcm tak sggup nk pangkah jwpn dorg bila salahnya sikit bangat…Aku sampai termenung fikir kenapa dorg jawab mcm tu..lol. Awal2 tu lambat jgk aku menanda sbb aku pi kira kat mna dorg silap. hah. Padahal instructor ckp, follow the answer from the booklet.. only the final answer will be accepted.

Huhu.. ok sambung balik pasal adik tadi.. the next day he comes and sit in front of me.. mmg mnja la.. Each question dia nk kita jwb btol ke salah..

I : Teacher, teacher.. 9+2 berapa? Susah la teacher.
T: Awk kira la..move 2 times after 9.. ( * dorg takleh guna jari..kena guna otak dan imaginasi je ,heh)
I : Ten..,Eleven… Eleven ke teacher jawapan dia? ( * smbil buat muka comey)
T : Ye…
I : Eleven teacher?!! Knp eleven?
T : Grrr..^^’

Bila dia siap all the exercises, dia pon pi la kat teacher lain utk mark classwork dia. Then, smpi work sheet 7 cmtu, dia manage utk dpt 100..pastu pandang2 kat aku..

I    : huish,., teacher.. huish teacher..* muka teruja*( for every 100 mark yg dia dpt) Alhamdulillah             teacher.. sy btol semua..
T    : Alhamdulillahh ( dalam hati, weyh,,apasal budak ni baik sgt.. susah nk jmpa budak2 boleh ckp            alhmdulillah for the simple things mcm tuuuuuuuu)

The next day, he comes..time tu ptg.. nmpk je aku terus....

I     ; Assalamualaikum teacher!
T    ; Waalaikumsalam ( lagi skali terharu )
I     ; Teacher, teacher dh bli ,mknn berbuka ke..?
T    ; Belom lagi..
I     ; Belom teacher??? Knp belom??? Teacher cuba teka sy beli apa td?
T    : Taktau ( sumpah! aku ni manusia paling malassssss nk main teka2)
I      : Ala.,.. teacher cuba la teka....
T     : Bgtau je la teacher..teacher nk mark kertas ni..
I      :  Tak boleh teacher kna teka jgk..
T     : Grrrrrr…
I      : Ada kat bawah meja sy ni..dia ada batang teacher..
T     : Aiskrim??? ( sumpah malas nk jwb,.,haha,,tak logic sgguh jawapan aiskrim tu..kui3)

Then, perbualan pon berlangsung dgn meriahnyaa..lulz. tak mcm pusat tuisyen plak.

Apa yg aku nk cakap sbnrnya adalah.. The way children tu act, every single word yg kluar dri mulut dorg adalah reflection dari org2 sekeling dia.. Or to be specific, their family.. dan aku dpt rasa, adik ni mgkin dri kluarga yg baik2.. kluarga yg mndidik anak2nya dgn tarbiyah islami ..Allahu.. Bahagia dpt ank2 soleh ni..,Permata hati ibu dan ayah.. eh..emosi plak ttbe..

Bukan apa, dsbbkn kawan2 aku dh ramai nk naik 1 tangga, prepare la dari skrg ye all related to tarbiyatul awlad.. eh.,.kait tau..^^'  but serious, ntum yg faham ni la harapan utk melahirkan zuriat2 yg mmpu make this world a better place.. selamat melayari bahtera rumah tangga.. moga kita tidak jatuh cinta dgn cinta yg sia2 ye! ( doa ni deep sgt utk aku, don’t know why..dont know..dont know..)


Jumpa lagi di post yg lain =D  <3

2 comments:

  1. Alhamdulillah..setelah skian lama..akhirnya ngahh..mnanti post sterusnya

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..setelah skian lama..akhirnya ngahh..mnanti post sterusnya

    ReplyDelete