Friday 17 June 2011

PEN ITU ISLAM..btol or x??????

haa..korg pernah dgr ke statement ni??
pen tu islam..btol ke??
aku pon bru jer dpt bnda ni..
xde la bru,,ade la dlm 3 bln lps..
haha..aku dpt ni pon wktu 'ketidakikhlasan' aku join halaqah ilmu tu..
haha..truk enn??huhu
besa la..iman manusia kan 'yazid wa yanqus'..
hurm..nk dijadikan cternya,,wktu tu aku kebosanan..
setia melihat jam dgn harapan cepat la abes,,huhu..
ttbe aku tertarik dgn sorg ukhti ni.,
dia la yg ckp psl ni,,
ttbe je dia tnya,,"pen ini islam or x?"
aku mcm agak tergamam + tertarik ar utk dgr,,
analogi yg sgt menarik..
huhu,,blik tu,,aku berkobar2 ar nk share..
so,,aku pon share ar kat halaqah asar,,
tp aku tukar kpd jam..
aku pon tnye ar kt insan2 yg trun ptg tu..
" jam ni islam or x?"
reaksi dorg mcm reaksi aku wktu tu,,haha.
ada yg ckp,,
"islam la,,sbb dia ikut tuan dia"
"xkot,,sbb dia bkn nye manusia"
"islam kot"
" ehh,,ntah la"
mcm2 jawapan,,lucu,,
pastu aku pon copy la explaination yg aku dpt..
pen or jam or anythng yg xbernyawa yg ada kt mukabuni ni islam la..
tau sbb pe??
dorg ikot perintah Allah utk jlnkan tugas dorg,,
bezanya,,dorg islam atas dasar "terpaksa', "tiada pilihan"(ijtibari ek??)
kita plak ats dasar ikhitiari..ats dasar pilihan..
cube kita bygkan ek~~
bnda2 tu bknnnye ade otak,,xde akal..
xde keistimewaan mcm 'manusia' ada..
tp dorg ikot printah Allah..patuh plak tuh..
kita ni??haa..bkn stakat berotak,berakal..
Allah sebut lagi dlm Quran yg kita ni umat terbaik..
tapi kita??sambung la~~~~ 
agak2 TERsedar x??klu ade rase kesedaran tuh,jom kita jadi HAMBA..
how??kaifa??mcm mne??
yea,,bkn mudah utk menjadi hamba,TAPI..
cara paling mudah utk check diri kita sama ade kita snngup utk jd hamba or x
adalah dgn cara kita nilai diri kita blik..
agk2 enn,,kita rela x diri kita diuji??
hurm,,mcm kelakar ar soalan ni,,yela,,rela or x,,kita ttp diuji kn??
jom tgk ayat dlm surah Al-ankabut..



patutkah manusia menyangka bahawa mereka akn dibiarkan dgn hanya b'kata " kami beriman" sedangkan mereka tidak diuji ( dgn ssuatu cubaan)? dan demi sesungguhnya! kami telah mnguji org2 yg terdahulu drpd mereka,,maka dgn ujian itu,nyata apa yang diketahui Allah tentang org2 yg sebenar-benarnya beriman,dan nyata pula apa yg diketahuinya tentang org2 yg berdusta..
( 29 ; 2-3 )


so,,agak2 la kan,,keimanan kita ni dusta x klu kita gagal melalui uijan tu??
kita asyik mengeluh dgn ujian yg mnimpa kita,,kita sibuk bagi alasan mcm tu n mcm ni,.
tp kita TERLUPA bhwa Allah  xberi ssuatu yg lbih dari tahap kemampuan kita.. 

"Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yg terdaya olehnya"
( 2 : 286 )

ingatlah,,atleast skrg ni,,kita xdihempap dgn batu mcm Bilal bin Rabah,,xdisula mcm Sumayyah dan kita jgk xdibelah dua mcm kisah ashabul ukhdud..
xsesukar org zaman dulu kan??

so,,BERHENTILAH MEMBERI ALASAN WAHAI INSAN2 YG ALPA!!

"inilah dia jalan yg amat panjang,,jalan paling sukar dan paling berbahaya,,tapi hakikatnya inilah dia jalan yg paling pendek,jalan paling senang n paling selamat utk ke syurga Allah..



No comments:

Post a Comment